Spitsstrook op E313 tussen Antwerpen en Ranst

Op de E313 tussen Antwerpen en Ranst wordt over een afstand van zo'n 6 kilometer de pechstrook een extra rijvak tijdens de spits. Op die manier wil Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) de files verminderen.

Het is de eerste plek in Vlaanderen waar het systeem wordt toegepast. Dynamische borden boven de snelweg geven aan wanneer die vierde rijstrook mag worden gebruikt.

De pechstrook kan enkel rijstrook worden in de richting van Ranst. "In de omgekeerde richting rijdt momenteel de snelbus op de pechstrook", zegt Crevits. "Bovendien is de Antwerpse ring tijdens spitsuren sowieso verzadigd, zodat deze maatregel niet veel nut zou hebben in deze richting."

"Files zullen afnemen"

De automobilistenverenigingen VAB en Touring juichen de maatregel toe. "Door deze maatregel wordt de capaciteit uitgebreid. De files op de Antwerpse ring zullen afnemen omdat de voertuigen sneller afgevoerd zullen worden", aldus VAB.

"Wij pleiten hier al voor sinds 2007", laat Touring weten. "Als we een halt willen toeroepen aan de berichten over dagelijkse files en ongevallen op de E313, dan komt dit niets te vroeg. De kosten  hiervan bedragen 139 miljoen euro per jaar en daarin is de menselijke miserie nog niet begrepen."

Vragen over veiligheid

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIV) heeft vragen bij de omvorming van de pechstrook tot een spitsstrook op de E313. Zo'n ingreep ligt volgens Werner De Dobbeleer van het BIVV niet voor de hand. Hij vindt het absoluut noodzakelijk dat er ruimte blijft voor voertuigen met pech.

"De hulpdiensten moeten ook snel ter plekke kunnen raken, dus dat moet ook zeker gewaarborgd blijven, en je moet het probleem met de opritten ook goed gaan bestuderen", weet De Dobbeleer.

Op de E313 richting Hasselt zijn er ook vandaag verkeersproblemen. Sinds gisteren is een mobiele werkplaats gaten in het wegdek aan het opvullen en dat duurt langer dan gepland.

Er is vooral veel hinder rond Herentals-West omdat daar het volledige wegdek moet worden hersteld. Vandaag of morgen is de andere richting, naar Antwerpen, van de E313 aan de beurt. Die werkzaamheden duren zeker tot morgenavond.

Minister Crevits wil alvast beter asfalt op de wegen om putten te vermijden. Daarom wil ze kwaliteitsgaranties van de aannemers, bijvoorbeeld dat het wegdek zeker tien jaar lang intact blijft.