Excuses van Toyoda voor problemen Prius

Topman Akio Toyoda van de Japanse autoproducent Toyota heeft op een persconferentie zijn excuses aangeboden voor de technische problemen van zijn wagens. Toyota zou ook overwegen om modellen van de nieuwe Prius terug te roepen.

De persconferentie in Nagoya was de eerste publieke reactie van CEO Toyoda op de reeks van technische mankementen bij zowat alle modellen van het merk.

Hij bood in typisch Japanse stijl zijn verontschuldigingen aan voor de problemen waarmee miljoenen klanten geconfronteerd worden. Toyoda belooft ook beterschap: zo wil hij een nieuw comité oprichten dat zich specifiek zal bezighouden met kwaliteitscontrole.

Toyoda gaf ook toe dat er problemen zijn met het remsysteem van het nieuwe hybride model Prius. Voorlopig is nog niet beslist of ook dat model teruggeroepen wordt. In de Verenigde Staten en Japan zou de Prius -net als andere Toyota-modellen- niet meteen reageren als er geremd wordt. De Amerikaanse overheid is een onderzoek gestart naar het probleem.

De voorbije twee jaar heeft Toyota in totaal al acht miljoen voertuigen moeten terugroepen voor problemen met het gaspedaal, de remmen en vloermatten. In de VS is sprake van vier ongelukken die te wijten zouden zijn aan mankementen met het gaspedaal.

Koppositie leverde problemen op

De problemen hebben het voorheen erg betrouwbare imago van Toyota ernstige schade bezorgd. Tot nu toe ging het merk erg prat op de hoge technische kwaliteit voor een betaalbare prijs.

Het voorbije jaar was Toyota het Amerikaanse General Motors voorbij gesneld als grootste autobouwer ter wereld. Analisten denken dat er in de race naar de top fouten zijn gemaakt.

Net als bij andere automerken worden steeds meer onderdelen niet door het hoofdbedrijf zelf, maar door onafhankelijke toeleveranciers geproduceerd, waarbij de nadruk vaak ligt op kostenbeheersing eerder dan kwaliteit.

Bij Toyota werken wereldwijd meer dan 300.000 mensen. Naast het eigen merk bezit de groep ook de luxewagen Lexus en het goedkoper Daihatsu.