Treinramp bij dodelijkste in onze geschiedenis

De treinbotsing in Buizingen is niet het eerste zware ongeluk op het Belgische spoorwegnet. De voorbije decennia zijn er verschillende zware ongelukken geweest, een overzicht:
  • 1908 (21 mei): In Kontich rijdt een trein door een verkeerde wissel op het verkeerde spoor. Daar botst hij op een stilstaande reizigerstrein: 3 rijtuigen worden vernield en er vallen 40 doden.
  • 1929 (17 april): In Halle wordt een goederentrein aangereden door de intercity tussen Parijs en Brussel. Er vallen 11 doden en 49 gewonden.
  • 1929 (19 juni): In Viane-Moerbeke is er een frontale botsing tussen 2 reizigerstreinen net buiten het station. Er vallen 9 doden en 20 gewonden.
  • 1954 (2 december): In Wilsele ontspoort een trein met Duitse toeristen. Er zijn 20 doden en 70 gewonden.
  • 1967 (4 oktober): Bij een treinbotsing in Fexhe-le-Haut-Clocher vallen 11 doden.
  • 1969 (25 maart): In het station van La Louvière vallen 9 doden bij een botsing tussen 2 treinen
  • 1974 (15 augustus): De trein Charleroi-Brussel ontspoort en 18 mensen komen om het leven, 48 anderen raakten gewond.
  • 1976 (27 juni): De sneltrein tussen Brussel en Parijs ontspoort en daarbij vallen 11 doden en 38 gewonden.
  • 1982 (13 juli): Een sneltrein botst in het station van Aalter tegen een reizigerstrein: er zijn 5 doden.
  • 1991 (5 oktober): Een toeristentrein ontspoort tussen Blegny-Mine en Mortroux. Er vallen 7 doden en 30 gewonden.
  • 2000 (21 januari): In Aalter ontspoort een trein en daarbij valt 1 dode.
  • 2001 (27 maart): In Pécrot botsen 2 reizigerstreinen nadat een treinbestuurder een rood licht had genegeerd. Er vallen 8 doden en 12 zwaargewonden (foto).
  • 2009 (20 november): Een trein rijdt met een te hoge snelheid het station van Bergen binnen en ontspoort. De treinbegeleidster komt om, 2 mensen raken zwaargewond.