"Als we geen begrip hebben, is men geen mens meer"

De NMBS heeft begrip voor de spontane staking van de treinbestuurders, maar betreurt wel dat de reizigers in de kou staan. Tegelijkertijd spreekt de NMBS de kritiek van de vakbonden tegen dat er te weinig in veiligheid wordt geïnvesteerd.

Bij de treinramp van gisteren in Buizingen is ook een van de treinbestuurders omgekomen. Het gaat om een 36-jarige man die 5 jaar dienst had. In Leuven is het al de 3e keer dat ze een collega verliezen.

De reacties van de collega's zijn dan ook erg emotioneel. "Wij moeten de mensen niet vragen om te staken", zegt Marc Huyzekom van de Onafhankelijke Vakbond van de Spoorwegen (OVS). "Die komen binnen en zeggen zelf: we gaan direct meedoen. Het is gewoon te veel, dit is de druppel."

Voor de OVS moet de werkdruk onmiddellijk verminderd worden en moet veiligheid prioriteit krijgen op alle andere aanpassingen bij de sporen. "Er wordt overal veel gebouwd, in Luik en in Leuven, maar voor de veiligheid van de reizigers en onszelf wordt er te weinig gedaan."

Ook de NMBS heeft begrip voor de spontane acties van de treinbestuurders. "Als wij geen begrip voor een emotionele reactie kunnen opbrengen, dan is men geen mens meer", reageerde Marc Descheemaeker (foto), gedelegeerd bestuurder van de NMBS, in De ochtend op Radio 1. "Zo'n vreselijke catastrofe raakt je. Het is een vreselijk drama dat je tot in je diepste ziel roert."

"Ik betreur uiteraard dat onze reizigers nu wel problemen ondervinden zonder dat ze hebben kunnen plannen. Deze emotionele actie zet onze reizigers nu wel letterlijk en figuurlijk in de kou", zegt Descheemaecker. "Wij hopen dan ook dat deze acties relatief snel voorbijgaan."

"Er wordt niet bespaard op de veilligheid"

Descheemaecker spreekt de kritiek tegen van de vakbonden dat er op de veiligheid zou worden bespaard bij de spoorwegen. "Wij investeren honderden miljoenen in veiligheidssystemen. Wij investeren vele honderden miljoenen in nieuw materiaal dat met de nieuwste veiligheidssystemen is uitgerust, wij investeren in vormingsprogramma's", zegt Descheemaecker.

Na de treinramp in Pécrot in 2001 heeft de NMBS "onmiddellijk beslist om het nieuwe veiligheidssysteem TBL1-Plus te installeren". Maar amper 30 treinen zijn daar al mee uitgerust. Volgens Descheemaecker ligt de schuld daarvan echter niet bij zijn voorgangers bij de NMBS (Descheemaecker werd aangesteld in 2005, red.), maar onder meer bij de industrie, die te lang heeft getalmd met de ontwikkeling van het systeem. Descheemaecker verwacht dat tegen 2013 alle rijtuigen van de NMBS met het systeem zullen zijn uitgerust.

"Niet harder werken, maar verstandiger en flexibeler"

Wat de werkdruk betreft, "vragen wij onze mensen niet die zaken te doen, die ook bij andere spoorwegmaatschappijen niet gangbaar zijn", voegt Descheemaecker eraan toe. "We zullen onze mensen nooit iets vragen waarvan we zelf niet vinden dat het goed en correct is. Bovendien worden alle afspraken altijd in sociale dialoog gemaakt. Ook de vormingsprogramma's worden samen met de syndicale partners heel zorgvuldig gescreend."

De NMBS moet meer en meer een performant bedrijf worden, maar dat betekent niet dat de werkdruk alleen nog maar zal stijgen, meent Descheemaecker. "We moeten verstandiger en flexibeler werken, we moeten niet harder werken."