Europa noemt kritiek "ongefundeerd"

De Europese Commissie weerlegt de kritiek dat er getalmd is met de invoering van een Europees veiligheidssysteem en dat dit wel eens een van de oorzaken zou kunnen zijn van de treinramp in Buizingen. "Die argumenten zijn ongefundeerd", valt te horen bij de Commissie.

Gisteren was er vanuit verschillende hoeken kritiek te horen op Europa door de trage invoer van een Europees veiligheidssysteem voor het spoor. Zo spaarde NMBS-topman Marc Descheemaecker (foto) zijn kritiek niet op de Europese Commissie. "Toen ik in 2005 gedelegeerd bestuurder werd, heb ik moeten vaststellen dat een Europees systeem helemaal niet bestond. Hadden we op dat Europese systeem moeten wachten, dan waren we nu nog bezig. Het is in Europa dat men te lang heeft getalmd".

Descheemaecker heeft het over ERTMS-systeem (European Rail Traffic Management System) dat treinen automatisch doet stoppen wanneer zij een stoplicht negeren of aan te hoge snelheid rijden. Maar volgens de topman kwam dat systeem er maar niet, waarop de spoorwegmaatschappij haar eigen systeem (TBL en TBL-plus) invoerde. Ook minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) verwees gisteren naar de kritiek van de spoorwegen.

"Die argumenten zijn ongefundeerd", is het antwoord van de Europese commissaris voor Transport Siim Kallas die erkent dat de oorzaken van de treinramp "bijzonder complex" zijn. Volgens Belgische europarlementslid Saïd El Khadraoui (SP.A) was ERTMS trouwens nooit bedoeld voor korte, binnenlandse verbindingen. Aangezien de verschillende Europese landen over verschillende systeem beschikken, besloot men eerst om het internationale verkeer aan te pakken.

Ruzie tussen spoorwegmaatschappijen

De Commissie beklemtoont wel dat het ERTMS-systeem al tien jaar beschikbaar is. Het argument dat NMBS niets anders kon doen dan een eigen veiligheidssysteem op poten te zitten vindt de Commissie dan ook  "moeilijk te begrijpen". Een zelfde geluid valt te horen bij europarlementslid Dirk Sterckx (Open VLD, foto).

Europa heeft volgens hem België nooit tegengehouden om een eigen spoorbeveiligingssysteem in te voeren.

"Het klopt wel dat het lang heeft geduurd eer er een Europees systeem was, maar dat komt door de jarenlange ruzie tussen de grote spoormaatschappijen en de constructeurs van locomotieven over het systeem dat ze zouden nemen", zei hij in de studio van Terzake. Na jaren slaagde de Europese Commissie er pas in om de koppen bij elkaar te krijgen.