Het mooie van stop motion

Het animatiegenre doet het de laatste jaren bijzonder goed maar de techniek van stop motion blijft niettemin ondervertegenwoordigd. Dat de komende twee weken evenveel nieuwe stop motion-films in de zalen komen, is dan ook vrij uniek.
TM and ©2008 Twentieth Century Fox Film Corporation. All rights reserved. Not for sale or dupllication.

De stop motion-techniek laat zich vrij simpel omschrijven. Net zoals 1 seconde film uit 24 beelden bestaat, bestaat 1 seconde animatiefilm uit 24 apart gefotografeerde beelden. Bij een klassieke animatiefilm worden die beelden elk getekend (met de hand of met de computer).

Bij een stop motion-film fotografeer je een scène met echte poppen en voorwerpen. Die worden bij elk beeldje een klein beetje aangepast, zodat je een vloeiende beweging krijgt als die gefotografeerde beeldjes na elkaar worden afgespeeld. Het klinkt als monnikenwerk en dat is het ook.

Geen wonder dus dat er niet zoveel nieuwe stop motion-films in de zalen komen. Vorig jaar waren het er welgeteld twee: het prachtige "Coraline" en de krankzinnige Frans/Belgische productie "Panique au village". Het toeval wil nu dat we deze en volgende week opeens een nieuwe stop motion-film in de bioscoop krijgen, die zich allebei onderscheiden van de klassieke aanpak.

"The fantastic Mr. Fox" is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Roald Dahl en werd geregisseerd door Wes Anderson. De regisseur maakt in het verleden al faam met eigenzinnige films als "Rushmore", "The royal Tenebaums" en drie jaar geleden nog "The darjeeling limited". Daar zagen we wel echte acteurs op het scherm maar ze leken zich al te bewegen in een artificieel universum dat volledig door Anderson gecreëerd was. De stap naar stop motion zal dus niet zo groot geweest zijn.

Ironisch genoeg koos hij voor "The fantastic Mr. Fox" precies de tegenovergestelde weg. De animatiefilm voert dan wel aangeklede en pratende dieren op, hij maakte er een punt van om alles met vier poten in de realiteit te plaatsen. "We hebben ons script geschreven in Gipsy House, Roald Dahls familiehuis in Buckinghamshire", legt Anderson uit. "Daar hebben we honderden foto’s genomen en polaroids van plaatselijke bewoners, om alles er zo echt mogelijk te laten uitzien."

Weirdo's in de animatiewereld

"Mary and Max", de stop motion-film die vanaf volgende week onze schermen siert, werd geregisseerd door Adam Elliot. Cineast Adam Elliot won in 2003 een Oscar voor zijn innemende korte animatiefilm "Harvie Krumpet" en bouwt in zijn eerste langspeelfilm op die stijl verder.

Hij baseerde "Mary and Max" op de pennenvriend uit New York met wie hij al meer dan 20 jaar in contact is. Ze schrijven elkaar echte brieven, geen emails. En net zoals de personages uit de film wisselen ze typische voorwerpen uit hun deel van de wereld uit, met een speciale voorkeur voor chocolade.

"Mary and Max" gaat over de vriendschap tussen twee buitenbeentjes, iets waar Elliot zich naar eigen zeggen goed mee kan identificeren. "Ik maak wel deel uit van de Australische filmindustrie", klinkt het, "en ik ben ze enorm dankbaar voor de steun die ik gekregen heb. Maar tegelijk ben ik de albino van de klas. Dat geldt trouwens voor stop motion-makers in het algemeen. Wij worden gezien als de weirdo’s van de animatiewereld."

Ruben Nollet

TM and ©2008 Twentieth Century Fox Film Corporation. All rights reserved. Not for sale or dupllication.