Treinbestuurder uit Leuven negeerde rood sein

De treinramp in Buizingen is kunnen gebeuren omdat een van de twee treinbestuurders een rood sein had genegeerd. Verschillende bronnen hebben nu bevestigd dat een menselijke fout het ongeluk heeft veroorzaakt. Gisterenochtend zijn twee treinen in Buizingen op elkaar gebotst, daarbij vielen 18 doden.

De trein die uit Quiévrain kwam, reed met een lichte vertraging maar had toch groen licht gekregen om voort te rijden. De trein die uit Leuven kwam, had een rood licht gekregen, maar de treinbestuurder is toch doorgereden.

Het sein voor de trein uit Leuven was niet defect, want dat zou geregistreerd staan in het seinhuis in Brussel-Zuid. Bij een defect zou het licht overigens ook automatisch op rood gestaan hebben voor de trein uit Quiévrain.

Een gerechtelijk onderzoek moet nu definitief uitmaken of een menselijke fout effectief het ongeluk heeft veroorzaakt. De bestuurder van de trein uit Leuven heeft het ongeluk overleefd, maar raakte wel gewond. Het gaat om een jonge dertiger die zijn brevet van treinbestuurder had gehaald in november 2008 en dus iets meer dan een jaar met de trein rijdt.

Het parket van Brussel zal de man ondervragen. Het parket zelf wil zich nog niet uitspreken over de oorzaak van het treinongeluk omdat het onderzoek nog niet is afgerond.

Zwarte dozen zijn gevonden

Het parket van Brussel heeft verschillende experts aangesteld om alles te onderzoeken, zoals wetsdokters en ingenieurs. Die laatsten zullen de tachografen, de zogenoemde zwarte dozen, van de treinen onderzoeken. Gisterenmiddag werd de zwarte doos van een van de twee treinen al teruggevonden, vanochtend werd de zwarte doos van de andere trein gerecupereerd.

De twee zwarte dozen bevatten informatie over onder andere de snelheid die de treinen haalden op het ogenblik van het ongeval en over de signalen die ze al dan niet zouden gerespecteerd hebben.