Vervotte wil overzicht beslissingen sinds 1999

Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) heeft een volledig overzicht gevraagd van alle beslissingen over de veiligheidssystemen bij het spoor van 1999 tot nu. Intussen zijn er meer details over het tijdsverloop net voor het ongeval.

In 1999 viel de eerste beslissing over het Europese veiligheidssysteem ETCS. Samen met voormalig NMBS-topman en huidig staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe wil Vervotte achterhalen welke maatregelen sindsdien genomen zijn.

Vervotte wil die informatie halen bij de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS). Dat is een onafhankelijke dienst die de veiligheid van de spoorwegen opvolgt. "Ik vind het belangrijk om over alle beslissingen te kunnen beschikken", zegt Vervotte.

Voor duidelijkheid over de oorzaak van het ongeval is het wachten op de officiële conclusies van het parket. Het onderzoek op de plaats van de ramp is nog volop aan de gang en vraagt de nodige tijd, aldus Vervotte.

Wat gebeurde er net voor het ongeval?

Intussen zijn er meer details bekend over het tijdsverloop vlak voor het treinongeval. Een overzicht.

  • Om 8.23 uur vertrekt de trein naar 's Gravenbrakel in het station van Lot.
  • 900 meter verder krijgt de bestuurder een verwittigingssein met twee gele lichten. Dat betekent dat hij moet afremmen, omdat het volgende sein op rood staat. De bestuurder moet aangeven dat hij dat sein gezien heeft. Anders valt de trein binnen de vier seconden stil en dat gebeurt niet.
  • Nog 900 meter verder stopt de trein in Buizingen, nog altijd precies op schema. Hij trekt opnieuw op en rijdt 300 meter verder door het rode sein, met dramatische gevolgen.

"Mogelijk was de bestuurder het waarschuwingssein vergeten, want dat gebeurt geregeld als een bestuurder tussendoor nog moet stoppen", zegt een bestuurder met 32 jaar ervaring. "Treinbestuurders huiveren van dergelijke situaties: verwittigingssein-stopplaats-rood licht."

Of er maandag echt een menselijke fout is gemaakt, kan alleen het gerechtelijk onderzoek uitwijzen. Ook een technisch defect of een combinatie van beide is niet uitgesloten.