Technisch onderzoek naar treinramp in Buizingen

Naast een gerechtelijk onderzoek voeren specialisten van het ministerie van Mobiliteit nu ook een technisch veiligheidsonderzoek uit naar de oorzaken van de treinramp in Buizingen.

De onderzoekers van het ministerie krijgen net als die van het gerecht toegang tot de plaats van de ramp, tot de zwarte dozen en de gegevens uit het seinhuis. Ze mogen ook getuigen ondervragen.

Het eindverslag van de specialisten moet onderzoeken wat er technisch is misgelopen om lessen te trekken uit de ramp. Er moeten aanbevelingen komen om een herhaling ervan te voorkomen.

Over wie verantwoordelijk is voor het ongeluk, zullen de onderzoekers van Mobiliteit zich evenwel niet uitspreken. Dat is de exclusieve bevoegdheid van het gerecht.

Los van deze twee onderzoeken heeft minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) een overzicht gevraagd van alle beslissingen die de voorbije tien jaar zijn genomen inzake de veiligheidsuitrusting van sporen en treinen.

"Niet door het rood gereden"

De bestuurder van de trein van Leuven naar 's Gravenbrakel zegt dat hij niet door het rood gereden is. De man ligt in het ziekenhuis en herstelt van zware letsels aan de rug. De bestuurder van de andere trein heeft het ongeluk niet overleefd.

Volgens de kranten zou de treinbestuurder die uit Leuven kwam, aan familie en vrienden hebben verteld dat hij geen rood sein had bij het buitenrijden van het station in Buizingen. Ook aan collega's van de NMBS zou hij hebben verteld dat hij eerst een oranje sein had gekregen en daarna groen.

Als dat klopt, is het gissen naar de werkelijke oorzaak van het ongeluk. Het sein was niet defect en de andere treinbestuurder had groen licht gekregen. Dat is geregistreerd in het automatische logboek. Volgens sommige treinbestuurders kan het daarom niet anders dan dat de treinbestuurder die uit Leuven kwam, rood licht had gekregen.

Het gerecht moet nu achterhalen wat er precies is misgegaan. Mogelijk heeft de treinbestuurder die uit Leuven kwam, toch een menselijke fout gemaakt, of er was een technisch defect aan het sein, of een combinatie van de twee.

18 slachtoffers zijn geïdentificeerd

Bij de treinramp in Buizingen vielen 18 doden. Het Slachtoffer Identificatieteam heeft inmiddels alle slachtoffers geïdentificeerd. Er was nog een 19e persoon als vermist opgegeven, maar volgens het identificatieteam DVI heeft die man zich inmiddels gemeld bij zijn familie. 

Het noodnummer 016/39.80.73 dat het Rode Kruis maandag voor de familie van de slachtoffers had opgestart, wordt nu een hulplijn waar reizigers die niet gewond raakten, terechtkunnen voor psychosociale bijstand.

De betrokkenen bij de treinramp die een vraag hebben in verband met de verzekeringen, kunnen via de telefoon informatie krijgen. De NMBS heeft een speciaal telefoonnummer (02-528.28.60) geïnstalleerd. Alle vragen kunnen gesteld worden, bijvoorbeeld over een laptop die verloren of beschadigd is, maar ook over lichamelijke letsels.