ETCS-veiligheidssysteem tegen 2020 in België

De toplui van de Belgische spoorwegen hebben in de bijzondere Kamercommissie Spoorveiligheid de achterstand genuanceerd die ons land zou hebben ten opzichte van Zwitserland bij de invoering van het remsysteem ETCS.

Over de achterstand waren in de media vragen gerezen naar aanleiding van een recent werkbezoek van de commissie aan Zwitserland, dat het systeem zou implementeren tegen 2017.

De ceo's van de drie spoorbedrijven, minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) en vertegenwoordigers van de erkende vakbonden kwamen tekst en uitleg geven bij het akkoord dat ze bereikten over de versnelde implementatie van het automatische remsysteem TBL1+. Dat zorgt ervoor dat een trein automatisch remt wanneer hij door een rood sein rijdt en wanneer de trein op 300 meter van een rood licht harder rijdt dan 40 kilometer per uur. Normaal gezien zou eind 2013 80 procent van de sporen met het systeem zijn uitgerust. Volgens de nieuwe planning gaat het om 87 procent tegen eind 2012. In 2014 zou de volle 100 procent moeten gedekt zijn.

De installatie van TBL1+ betekent meteen ook de eerste stap naar de implementatie van het ETCS-systeem. Dat laat toe automatisch en continu te remmen wanneer een trein een rood licht voorbijrijdt en wanneer een trein zich eender waar op het netwerk niet aan de maximaal toegelaten snelheid houdt. ETCS zal tegen 2020 op de grote lijnen worden geplaatst en tegen 2030 elders op het netwerk.

Ook het rollend materieel wordt versneld uitgerust met het TBL1+-systeem. Eind 2012 moet tweederde van de bestaande vloot (653 treinen) ermee zijn uitgerust, een jaar later moet dat voor 91,7 procent van de bestaande vloot, ofwel 936 treinen, het geval zijn en eind 2013 moeten alle 1.021 voertuigen ermee uitgerust zijn. "De vorige planning was al zeer ambitieus. Ik denk dat we nu een heksentoer zullen moeten uithalen", zei de gedelegeerd-bestuurder van de NMBS Marc Descheemaecker (foto). Descheemaecker en zijn collega bij infrastructuurbeheerder Infrabel, Luc Lallemand, nuanceerden de achterstand die ons land zou hebben ten opzichte van Zwitserland over de implementatie van ETCS.

Lallemand zie ook dat het systeem waarvoor de Zwitsers kiezen, geen meerwaarde biedt op het vlak van veiligheid ten opzichte van de twee nationale systemen die Zwitserland gebruikt, die vergelijkbaar zijn met TBL1 en TBL1+. Descheemaecker stelde dat ons land zonder het schaamrood op de wangen de vergelijking met de Zwitsers zal kunnen weerstaan.