"Alweer een studie op een studie"

Werkgeversorganisatie Voka en Febetra, de federatie van transportbedrijven, reageren voorzichtig positief op het Masterplan 2020. Alleen duurt het voor hen allemaal iets te lang.

Het Masterplan 2020, waarbij de Vlaamse regering investeringen plant om Antwerpen vlotter bereikbaar te maken, draagt de goedkeuring weg van zowel Voka als Febetra. Ook het feit dat de Vlaamse regering op het BAM-tracé blijft, stemt hen enthousiast.

Dat de Vlaamse regering eerst nog een studie wil over de haalbaarheid van een tunnel, wekt al iets meer wrevel op. "Alweer volgt een studie op een studie", zegt Dirk Bulteel van Voka Antwerpen-Waasland. "We zijn al vijftien jaar aan het studeren. Nu wachten wij vooral op een snelle beslissing, of het nu een tunnel of een brug wordt."

Ook Febetra, de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke dienstverleners, pleit voor een snelle beslissing. Daarnaast vindt Febetra dat de Liefkenshoektunnel tolvrij moet worden, en dat er een volwaardige verbinding moet komen tussen de E17 en de E34.

"Het Masterplan 2020 is een ambitieus plan, maar we hopen dat de financiering ervan niet op de rug van de transporteurs gebeurt", zegt Febetra nog in een persmededeling.