"Seinoverschrijdingen bij NMBS zorgwekkend"

Dat er steeds meer treinen door het rood rijden in ons land, zou de NMBS zorgen moeten baren. Dat hebben experts van het Europees Spooragentschap ERA gezegd in de bijzondere Kamercommissie.

 Het aantal spoorongevallen is de voorbije jaren telkens gestegen in België, terwijl het Europese gemiddelde daalt. Vooral de seinoverschrijdingen zijn onrustwekkend volgens specialisten.

De ERA gaat onderzoeken of België de Europese richtlijn over de veiligheid van het treinverkeer goed toegepast heeft.
 

Langer recupereren

Eén op de drie treinbestuurders heeft tijdens pauzes en na het werk moeite om zich te concentreren en heeft daardoor meer tijd nodig om van een werkdag te recupereren. Dat blijkt uit onderzoek van CPS, de externe preventiedienst bij de NMBS, dat vandaag werd toegelicht in de bijzondere Kamercommissie Spoorwegveiligheid.

Opvallend pijnpunt is de herstelbehoefte. Maar liefst 35 procent van de bestuurders heeft na een shift extra tijd nodig om te recupereren. Een percentage dat hoger ligt dan bij andere beroepsgroepen, volgens Kellee Smet van CPS. Er moet dan ook meer aandacht voor zijn in de preventieve actieplannen bij het spoor.

De geestelijke belasting door de zware verantwoordelijkheid van bestuurders heeft dan weer geen invloed op de psychosociale druk. Ook leeftijd en vlottende uurroosters hebben slechts een beperkte invloed. Hoe dan ook doen treinbestuurders hun job graag, klonk het.

De commissieleden toonden zich tevreden dat er langs verschillende kanten onderzoek en overleg plaatsvindt, maar vroegen zich af in welke mate de NMBS er ook effectief gevolg aan geeft.