"De zevende dag" krijgt boete van 5.000 euro

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de VRT een boete van 5.000 euro opgelegd omdat de regels in verband met product placement niet nageleefd werden in een reportage over het lingeriemerk Marie-Jo Intense.

De reportage zat in de uitzending van "De zevende dag" van 6 december 2009. Tennisster Yanina Wickmayer, het gezicht van het merk, hield in het interview "een zuiver promotioneel betoog", volgens de VRM. "Doorheen de hele rubriek werden de diverse modellen van de lingeriecollectie prominent in beeld gebracht", luidt het in het rapport.

Het mediadecreet bepaalt dat in programma's die product placement bevatten, de producten in kwestie geen overmatige aandacht mogen krijgen.

De openbare omroep verdedigde zich met de argumenten dat "er geen sprake was van een uitzending tegen betaling of soortgelijke vergoeding" en "dat de VRT zich niet hoeft te verantwoorden voor haar redactionele keuzes".

Toch oordeelde de VRM uiteindelijk dat er sprake was van overmatige aandacht en dat de kijker rechtstreeks werd aangespoord tot het aankopen van de collectie.