Broers zetten tanden in vampiergenre

Hoe forceer je de kans om een Hollywoodfilm te maken? De weg die de Australische tweelingbroers Michael en Peter Spierig tot bij "Daybreakers" heeft geleid, lijkt zowel logisch als een sprookje.

Zes jaar geleden draaiden de Spierigs in hun achtertuin een horrorkomedie. "Undead" ging over Australisch vissersdorpje dat getroffen wordt door een meteoriet, met als gevolg dat de meeste inwoners in hongerige zombies veranderen.

Het ding werd gemaakt voor een appel en een ei, die de Spierigs helemaal uit eigen zak betaalden. Filmschool hadden ze nooit gelopen maar dat bleek ook niet echt nodig. "Een low-budget langspeelfilm maken met je eigen geld is de beste leerschool", stelt Peter. "Het is angstaanjagend en gruwelijk en geweldig."

De onderneming doet denken aan de manier waarop hun landgenoot Peter Jackson 20 jaar eerder debuteerde ("Braindead"), maar waar die eerst nog wat in eigen land bleef draaien voor hij naar Amerika trok, ging het voor Michael en Peter Spierig een stuk sneller.

"Undead" werd geselecteerd voor allerlei internationale festivals (onder meer Toronto) en sprong bovendien in het oog van de Amerikaanse studio/distributeur Lionsgate. Lionsgate gaf de film een (beperkte) kans in de zalen, bracht hem uit op dvd en stelde de Spierigs voor om in de toekomst samen te werken.

Een van de ideeën waarop de broers intussen al broedden, was een mix tussen sciencefiction en horror, een vampierverhaal dat zich afspeelt in een wereld waar een virus een deel van de mensheid in bloedzuigers heeft veranderd. Waarop de vampiers op de overlevende mensen gaan jagen. Lionsgate zag wel brood in "Daybreakers" en de Spierigs mochten het project twee jaar lang ontwikkelen.

Vervolg ligt al op de plank

Het is niet moeilijk om te snappen wat Lionsgate zo aantrok in de film. De studio heeft al sinds een jaar of tien een boontje voor het horrorgenre ("American psycho", "Ginger snaps", "Saw II") en die liefde heeft hen ook geen windeieren gelegd. "Daybreakers" was bovendien niet zomaar een vampierverhaal als alle andere. Als de film uit de band springt, is het door de gedetailleerde wereld die de Spierigs in het leven roepen.

Het uitgangspunt is simpel: als vampiers de dominante diersoort zijn geworden op deze aarde moet de beschaafde wereld er ingrijpend anders uitzien. Aangezien vampiers geen zonlicht verdragen, vindt alle activiteit zich 's nachts af, met alle technologie die daarbij komt kijken. Daar voegen de makers nog het idee aan toe dat de bloedvoorraad stilaan op raakt en de chaos steeds dichterbij komt.

De link naar de politieke en sociale actualiteit is snel gelegd. Het idee dat een levensnoodzakelijke grondstof stilaan op raakt en de rijken er alles aan doen om daar poen mee te scheppen, klinkt zeker niet vreemd. "Die laag hebben we er zeker in willen stoppen", vertelt Michael Spierig, "maar zonder zwaar op de hand te worden. "Daybreakers" wil in de eerste plaats een spannende thriller zijn."

Een gigantische hit werd de film niet in de States, maar hij verdiende wel meer dan zijn budget terug. De kans dat het verhaal nog een staartje krijgt, is dus reëel. De gebroeders Spierig zijn er trouwens op voorbereid.

Toen ze het script schreven, brachten ze de uitbraak van de vampierepidemie al helemaal in kaart en ook over een mogelijk vervolg hebben ze al gebrainstormd. Ze overwegen zelfs een televisieserie die zich zou afspelen in hun vreemde vampierwereld. De tijd dat ze hun eigen kredietkaart uit de portefeuille moesten vissen om een film te maken, is in elk geval voorbij.

Ruben Nollet