Grote en kleine gevolgen van de aswolk

De IJslandse aswolk, en vooral de sluiting van het luchtruim, hebben niet alleen gevolgen voor de luchtvaartsector. Hier volgt een per definitie onvolledig overzicht.
  • Omdat veel vliegtuigpassagiers gestrand zijn, is er grote drukte in nogal wat hotels. Omdat heel wat hotels in Brussel volzet waren, bracht Brussels Airlines gestrande reizigers onder in hotels in Antwerpen.
  • P&O Ferries heeft extra personeel opgeroepen. De Britse ferrymaatschappij, die onder meer vaart op de routes Calais-Dover, Zeebrugge-Dover en Zeebrugge-Hull, krijgt 30 tot 40 procent meer boekingen omdat er geen vluchten zijn tussen Groot-Brittannië en het Europese vasteland. Ook bij Transeuropa Ferries, dat vaart tussen Oostende en Ramgate, is er sprake van een verhoogde boekingsaanvraag.
  • Eurostar doet dezer dagen gouden zaken. Op de HST-treinen tussen Brussel en Londen wordt een derde meer passagiers geteld. Ook in het weekend zullen de treinen goed vol zitten.
  • Op de andere internationale treinen is het een drukke dag, maar er worden geen extra treinen ingelegd.
  • De autocar is een ander alternatief. Het call center van Eurolines is vandaag moelijk te bereiken per telefoon, waaruit kan worden afgeleid dat er veel telefonische oproepen zijn. Het autocarbedrijf De Durme  in Lokeren stuurt een bus naar Calais om daar een groep op te piken en ze naar Wenen  te  voeren.
  • Anderen zoeken hun toevlucht tot de auto. Volgens Danny Smagghe van Touring zijn er zo goed als geen huurwagens meer ter beschikking.
  • Ook de taxi is vandaag populair voor de lange afstand. Bij het bedrijf Unitax in Zaventem zijn er vandaag ritten naar onder meer Kopenhagen (Denemarken), Milaan (Italië) en Pamplona (Spanje). Maar volgens Unitax compenseert dat niet de lagere inkomsten door het feit dat nu minder mensen naar de luchthaven reizen.

Sommigen vliegen toch

  • De aswolk is vooral gevaarlijk voor straalverkeersvliegtuigen die op grote hoogte vliegen. Toch blijven de vliegtuigen van de vliegclub in Ursel, in Oost-Vlaanderen, vandaag aan de grond.
  • Bij de luchtmacht is het vliegverbod wel versoepeld. Schroefvliegtuigen en helikopters die worden gebruikt voor opleiding, mogen op lage hoogte vliegen.

Gevolgen voor de groten der aarde

  • De IJslandse aswolk strooit ook roet in het eten van de Deense koningin Margaretha. Een aantal staatshoofden die het feestje ter gelegenheid van haar 70e verjaardag zouden bijwonen, moeten noodgedwongen thuisblijven.
  • Op de begrafenis van de Poolse president Lech Kaczynski, die vorig weekend omkwam bij een vliegtuigcrash, zullen door de aswolk wellicht ook heel wat buitenlandse staatshoofden ontbreken. Toch gaat de begrafenis volgend weekend gewoon door zoals gepland.

De zorgen van de gewone man

  • "Voor mij vandaag geen pistoleetjes als ontbijt, geen bloemetje en kaarsje op de ontbijttafel, zoals anders op mijn verjaardag", klaagt Mieke C. op de website van Radio 1. "Mijn man zit met twee collega's vast in Berlijn."
  • En er zijn nog meer liefdesperikelen. "Ons huwelijk loopt gelukkig heel goed, en daar doen we zelf veel moeite voor", schrijft Koen. Er is echter een factor die we niet zelf in de hand hebben, namelijk het feit dat onze relatie nogal nood heeft aan vliegtuigen: mijn vrouw woont en werkt in Barcelona, en ikzelf woon en werk in België."  Voor Koen wordt het wellicht een solo-weekend.

Niet allemaal kommer en kwel

  • "Fantastisch vind ik het", schrijft Dieter op de website van Radio 1, "geen lawaai meer van die rotdingen." Dieter woont onder de aanvliegroute van de militaire luchthaven van Chièvres.
  • "Ik zag gisterenavond een mooie zonsondergang, veel intenser en veel roder dan anders", schrijft Henricus, "en we besparen toch alweer heel wat kerosine en vooral heel veel CO2."