"Geen groen licht als er geen zekerheid is"

"Als overheid moeten we verantwoordelijkheid dragen voor de ganse maatschappij, niet alleen voor het commerciële belang van vliegmaatschappijen." Etienne Schouppe verdedigt het vliegverbod boven ons land, dat nu al sinds donderdag van kracht is.

Het vliegverbod in België geldt voorlopig tot zondagavond 20 uur, waardoor al meer dan 75 uur geen vliegverkeer boven ons land mogelijk is. Vanuit enkele luchtvaartmaatschappijen begint meer en meer kritiek te klinken. Het verbod is te streng of zelfs overbodig, luidt het.

Maar staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V, foto bovenaan) liet zich in De zevende dag niet van zijn stuk brengen en veegt alle kritiek van tafel. "Wij moeten als overheid verantwoordelijkheid dragen voor de hele gemeenschap, niet alleen voor de commerciële belangen van vliegtuigmaatschappijen, al zijn die uitermate belangrijk", verdedigde de staatssecretaris zijn beleid.

Volgens Schouppe moet de eerste zorg van de overheid het leven van de mensen in die vliegtuigen zijn. "Zolang wij geen zekerheid hebben dat er op een veilige manier gevlogen kan worden, zal ik in elk geval geen groen licht geven."

Schouppe wacht nu de resultaten van de testvluchten in Nederland en Duitsland af. Gisteren konden er al enkele testvluchten probleemloos uitgevoerd worden, maar toch vindt de staatssecretaris het te vroeg om daar definitieve conclusies uit te trekken. "Ze gaan vandaag nieuwe testen doen. Mochten de testen van gisteren zo gunstig geweest zijn, dan hadden ze vandaag reeds het licht op groen gezet."  En dat is maar zeer gedeeltelijk gebeurd. De luchthaven van Frankfurt en een aantal kleinere luchthavens in het oosten van het land hebben de toelating gekregen om tot 20 uur enkele vluchten toe te laten, maar alleen in oostelijke of noordelijke richting.

Schouppe gaf wel toe dat er eventueel experimenten zouden worden toegelaten, bijvoorbeeld om op een bepaalde hoogte te vliegen. "Maar alle commerciële vluchten kunnen we niet zomaar toelaten", benadrukte hij.

Waarom geen langer verbod?

Ook opmerkingen over de vele korte verlengingen van het vliegverbod vindt Schouppe onterecht. Volgens de staatssecretaris wordt er voor korte periodes gekozen omdat analyses aantonen dat er misschien tijdelijk enkele verbeteringen zouden kunnen optreden.

Bij een gunstiger windrichting zouden er dan korte periodes kunnen worden ingelast waarin wel gevlogen kan worden. "Van elk gaatje dat zich aanbiedt, willen wij gebruikmaken om aan de vliegtuigmaatschappijen toe te laten om een deel van de tienduizenden mensen die willen terugkeren, over te vliegen."

Anderzijds wordt op korte termijn geëvalueerd om bij eventuele positieve testresultaten vliegen weer toe te laten. "Maar we gaan daar zeer voorzichtig in zijn", herhaalde Schouppe nog eens.

"Klanten zullen niet volledig vergoed worden"

In hetzelfde gesprek in De zevende dag liet Baptiste Van Outryve (foto) van Thomas Cook verstaan dat de touroperators op financiële steun van de overheid rekenen om de gevolgen van het vliegverbod aan te kunnen.

"Wij vragen de Belgische en Europese overheid om tussenbeide te komen", zei Van Outryve. "We zitten in een van de belangrijkste sectoren op wereldniveau op basis van tewerkstelling. Wij kunnen dit als grote maatschappij wel dragen, maar eerlijk gezegd kan het ook niet blijven duren."

Schouppe gaf toe dat er commerciële en financiële risico's aan het vliegverbod vast hangen en verzekerde dat de luchtvaartmaatschappijen bij overmacht de lasten niet alleen moeten dragen, maar maakte duidelijk dat er geen specifieke Belgische regeling zal komen en alles Europees aangepakt zal moeten worden.

De luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om een aantal kosten voor zich te nemen, maar ook de klanten zullen er rekening mee moeten houden dat ze niet 100 procent vergoed zullen worden, gaf Schouppe aan. "Dat staat nu reeds als een paal boven water omdat het hier een zaak van overmacht is."