28 miljoen euro winst voor Persgroep in 2009

De Persgroep heeft in 2009 een omzet van 762 miljoen euro geboekt, een stijging met 42% tegenover 2008. De netto geconsolideerde winst klokte af op 28 miljoen euro, een daling met 24%. Ondanks de crisis had de mediagroep een "zeer goed" jaar.

"Het was een zwaar en intensief overgangsjaar", blikt gedelegeerd bestuurder Christian Van Thillo (foto in tekst) terug op 2009. De Persgroep was al 7 jaar aanwezig in Nederland en zette vorig jaar een nieuwe, grote stap op de Nederlandse mediamarkt.

Het bedrijf voerde onder meer een kapitaalverhoging van 130 miljoen euro door bij PCM Uitgevers, verwierf een belang in AD en verkocht Algemene Uitgeverijen en NRC Media. PCM Uitgevers werd omgevormd tot De Persgroep Nederland.

Ondanks de crisis boekten bijna alle merken van De Persgroep goede resultaten. "Onze kranten en tijdschriften hadden een sterk jaar en onze eigen drukkerij kwam helemaal onder stoom. Ook televisie scoorde goed. Alleen radio had het onverwacht moeilijk", zegt Van Thillo. De Persgroep heeft een belang van 50% in de Vlaamse Mediamaatschappij, holding van VTM, 2BE, JIM, Q-music en JOE.

In 2010 zal de groep op kruissnelheid komen en wellicht een omzet maken van bijna 1 miljard euro, evenwichtig verdeeld over België en Nederland. Op de advertentiemarkt ziet Van Thillo de eerste tekenen van herstel. Televisie en online presteren sterk, print blijft kampen met een moeilijke arbeidsmarkt.