"Fietsen langs drukke wegen is ongezond"

Wie met de fiets naar het werk rijdt, krijgt veel meer fijn stof binnen dan wie met de auto gaat. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). Toch blijven mensen beter fietsen, vindt de Fietsersbond.

"Uit ons onderzoek blijkt dat fietsers vijf tot negen keer meer fijn stof inademen dan passagiers die in een auto zitten", zegt Luc Int Panis van VITO, die het onderzoek uitvoerde in samenwerking met de VUB en de universiteit van Louvain-la-Neuve.

"We hebben een aantal mensen met een masker en meetapparatuur een parcours laten rijden langs de Wetstraat in Brussel, langs een straat in Louvain-la-Neuve en langs een rustige weg in Mol. In alledrie de gevallen konden we veel meer ultrafijne deeltjes afkomstig van de uitlaatgassen van auto's in de longen van de fietsers aantreffen."

Wie op een drukke weg met de fiets naar het werk rijdt in Brussel, ademt per meter die hij al fietsend aflegt 5,6 miljoen deeltjes fijn stof in. Wie op dezelfde weg als passagier in de auto zit, ademt 1,3 miljoen fijne stofdeeltjes in. "Fietsers kiezen het best voor rustige wegen en blijven beter zo ver mogelijk weg van het drukke verkeer", zegt onderzoeker Luc Int Panis vandaag in Het Nieuwsblad en De Standaard.

"Laat je fiets niet thuis"

Toch hoeven de mensen hun fiets daarom zeker niet thuis te laten, zo vindt Wim Depondt van de Fietsersbond. Lichaamsbeweging verlaagt onder meer het risico op hart- en vaataandoeningen.

Daarnaast zijn automobilisten, in hun gesloten cabine, volgens Depondt nog meer blootgesteld aan andere schadelijke stoffen, zoals de kankerverwekkende benzenen.

De Fietsersbond erkent wel dat fijn stof problematisch is voor mensen met ademhalingsproblemen. "Maar uit het onderzoek van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek afleiden dat we de fiets beter aan de kant zetten, is een volstrekt verkeerde redenering."

"Als er minder fietsers zijn, is er immers meer gemotoriseerd verkeer, en dat is net de voornaamste oorzaak van het probleem",  besluit Depondt.