"Donna wordt MNM" kostte 365.000 euro

De restylingsoperatie van Donna naar MNM heeft de VRT 365.507 euro gekost. Dat blijkt uit cijfers van het Rekenhof die Vlaams parlementslid en mediaspecialist Carl Decaluwé (CD&V) opvroeg. De VRT betreurt het dat de cijfers nu gedetailleerd en doelbewust bekendgemaakt zijn.

De openbare omroep weigerde tot nu toe om het over de kosten van de operatie te hebben omdat de VRT de beleidslijn heeft om bedragen rond operationele zaken niet bekend te maken, onder meer omdat dit het imago van het bedrijf schade zou kunnen toebrengen en omdat de omroep ook meespeelt in een concurrentële markt, legt VRT-woordvoerster Brigitte Vermeersch uit.  Toch werd er -toen de vraag gesteld werd- wel aangegeven dat de kostprijs vergelijkbaar was met de kostprijs van de restyling van andere netten, benadrukt Vermeersch.

Decaluwé kreeg de cijfers dus niet van de VRT en ook minister voor Media Ingrid Lieten (SP.A) verwees hem door naar "zijn vertegenwoordigers in de raad van bestuur van de VRT". Maar ook op die manier kreeg hij geen inzage in de kosten. De bestuurders hebben immers geheimhoudingsplicht.

"De houding van de mediaminister en van de VRT creëerde onnodige achterdocht en noopte ertoe de vraag aan het Rekenhof te stellen", zegt de CD&V'er. Via het Rekenhof, dat de kosten van de VRT van 2008 enkele dagen geleden gecontroleerd verklaarde, kreeg hij uiteindelijk inzage in de kosten. De restyling gebeurde in 2008, MNM werd begin 2009 gelanceerd.

Er werden onder meer ruim 11.000 euro reiskosten gemaakt voor reizen naar de VS. Voor de brainstorms met MNM-boegbeeld Peter Van de Veire werd 30.000 euro gefactureerd aan de VRT. De opstart- en restylingskosten bedroegen zo elk 85.000 euro. De lancering kostte 195.000 euro, wat het totaal op 365.000 euro brengt.

De VRT betwist de cijfers niet, maar betreurt het dat het bekendmaken van deze bedragen ook geleid heeft tot het schenden van de privacy van MNM-gezicht Peter Van de Veire. "De opdracht die hij kreeg ging verder dan een presentatie-opdracht", aldus Vermeersch. "Hij werkte als consultant en moest een volledig nieuw net uitwerken. Het gaat dan ook om gangbare tarieven."

En dat lijkt ook Decaluwé te beseffen. "Wellicht aannemelijke prijzen in de sector. Het is voor mij dan ook een raadsel waarom de openbare omroep hier zo moeilijk over doet", besluit hij.