VRT scoort met verkiezingsprogramma's

De verkiezingsprogramma's van de VRT op radio, televisie en online hebben goed gescoord. Zowel tijdens de campagne als op de verkiezingsdag zelf was de openbare omroep de referentiebron bij uitstek voor informatie over de verkiezingen.

In totaal keek 43 procent van de Vlamingen naar een verkiezingsprogramma op de VRT, die zo afgetekend marktleider is.

"In deze moeilijke tijden heeft de openbare omroep nog maar eens bewezen hoe onmisbaar we zijn om de grote informatiehonger van de Vlaming te stillen", zegt Kris Hoflack, hoofdredacteur van "Verkiezingen 2010".

  • Op tv is de verkiezingsmarathon op 13 juni gevolgd door gemiddeld 778.000 kijkers, goed voor een marktaandeel van meer dan 50 procent. Tussen 19 uur en 22 uur waren er 1.196.000 kijkers. Het piekmoment lag om 20.15 uur met 1.414.000 kijkers (marktaandeel 61,3 procent). In totaal keken 2.608.000 mensen (44,6 procent) minstens een kwartier naar de verkiezingsuitslag, meer dan in 2006, 2007 en 2009.
  • Radio 1 haalde op de verkiezingsdag bijna één miljoen luisteraars. De verkiezingsshow zelf bereikte 700.000 mensen, meer dan bij de vorige edities.
  • deredactie.be werd op de verkiezingsdag bezocht door ruim 308.000 unieke bezoekers, het beste verkiezingscijfer ooit voor de nieuwssite. Samen vroegen ze in totaal ruim 4 miljoen pagina’s op en bekeken ze 463.301 videofragmenten.