Werkweek van zelfstandige chauffeurs beperkt

De werkweek van zelfstandige vrachtwagenchauffeurs mag voortaan - net zoals bij loontrekkenden - maar 48 uur duren. Dat heeft het Europees Parlement beslist. Dat moet de verkeersveiligheid en de eerlijke concurrentie ten goede komen.

Voor vrachtwagenchauffeurs die in loondienst werken, geldt de regel al langer: zij mogen van Europa maar 48 uur per week werken. Voor zelfstandige vrachtwagenchauffeurs waren er tot nu toe geen beperkingen en de Europese Commissie had dat graag zo willen houden. Maar het Europees parlement heeft nu beslist dat alle chauffeurs gelijk behandeld worden.

De vakbonden in de sector zijn tevreden en zeggen dat de maatregel  goed is voor de eerlijke concurrentie. Volgens de bonden zal de maatregel ook een einde maken aan de schijnzelfstandigen die nu in de sector te vinden zijn. De  transportsector reageert misnoegd en vindt het onaanvaardbaar dat de overheid aan een zelfstandige oplegt hoeveel hij mag werken.

De voorstanders van de maximale arbeidstijd wijzen er op dat op tijd stoppen met werken ook de verkeersveiligheid ten goede komt. Maar de transportsector vindt dat geen argument.