Woestijnvis neemt de pers in het ootje

Het onderzoeksbureau Data Driven dat gedurende een jaar resultaten van allerhande onwaarschijnlijke onderzoeken de wereld instuurde, blijkt een creatie van productiehuis Woestijnvis. Dat heeft Het Belang van Limburg ontdekt. De VVJ is niet te spreken over het intiatief.

Data Driven verstuurde de voorbije kiescampagne verschillende persberichten. Zo zou moeten blijken dat Open VLD'ers het vaakst seks hebben en dat de Vlaming zondag gemiddeld 27 seconden in het stemhokje doorbracht.

Het Belang van Limburg ontdekte dat het onderzoeksbureau een creatie van televisieproducent Woestijnvis is. Olivier Goris, programmadirecteur bij Woestijnvis, gaf aan de krant toe dat Data Driven niet bestaat. "De persberichten passen in een nieuw programma dat we uittesten", aldus Goris.

"Dit wijst op een groot probleem in de media"

De Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) is niet te spreken over de valse persberichten die Woestijnvis via het fictieve persbureau Data Driven de wereld instuurde. "Ik denk dat er ergens wel sprake is van gedeelde verantwoordelijkheid. Maar de voornaamste verantwoordelijkheid ligt bij Woestijnvis. Dat belet niet dat journalisten en redacties nog meer moeten waken over de bronnen die we hanteren", aldus Pol Deltour van VVJ.

Ook professor mediarecht Leo Neels (KU Leuven en UA) vindt dat "de media in eigen boezem moeten kijken". "Dat dergelijke berichten kritiekloos overgenomen worden, wijst op een groot probleem. Dé journalistieke basisregel is dat elk bericht voldoende gecontroleerd wordt. De rol van de media is toch het omgekeerde van het kritiekloos reproduceren en distribueren van berichten.

De hoogleraar gelooft niet dat Woestijnvis juridisch ter verantwoording kan worden geroepen. "Men is maar verantwoordelijk als er aantoonbare schade is en dit lijkt mij juridisch niet hard te maken", meent hij.

Woestijnvis zelf wil niet reageren en zegt enkel dat de verstuurde persberichten passen in de plannen voor een nieuw programma.