Elke maand meer dan 300 energieklachten

De Federale Ombudsdienst voor Energie krijgt elke maand meer dan 300 klachten van eindafnemers. Dat heeft ombudsman Eric Houtman bekendgemaakt. De ombudsdienst is operationeel sinds 21 januari.

Het aantal klachten komt overeen met de verwachtingen. De meeste klachten gaan over de factuur, de materie bij uitstek voor de federale ombudsdienst. Als er problemen zijn met de facturatie gaan die vaak over de meterstand. En vaak is een verhuis daarbij het onderliggende probleem.

Ook de transparantie van de prijzen zorgt voor vragen en problemen. Daar is de complexe natuur van de energiesector -met z'n verschillende operatoren, regulatoren en leveranciers- niet vreemd aan. "Het is een complexe materie voor velen. Het feit dat er vier regulatoren zijn bewijst dat het soms een kluwen is voor de mensen om informatie te krijgen of vragen te stellen", meent Houtman.

De ombudsdienst ontvangt en onderzoekt klachten van de eindafnemer over de energiemarkt. De ombudsdienst wil vooral bemiddelen, en kan desnoods een aanbeveling geven aan de elektriciteits- en gasbedrijven. Het is nog te vroeg om een beeld te geven over hoeveel van de klachten gegrond zijn.

De Nederlandstalige ombudsman geeft overigens nog steeds geen Franstalige evenknie. In afwachting vervult Houtman de rol van nationale ombudsman. Er komen overigens ongeveer evenveel klachten van Nederlands- als van Franstaligen bij de ombudsdienst terecht