Kai Mook en Eternal Moonwalk bekroond

Op het internationale reclamefestival in Cannes, dat pas is afgesloten, zijn er in totaal 15 Leeuwen naar Belgische reclamebureaus gegaan. De Leeuwen zijn zowat de Oscars van de reclamewereld. 15 Leeuwen is een mooie score, maar blijft wel een eind onder de 30 Belgische prijzen vorig jaar.

Zo was er een Leeuw voor de Eternal Moonwalk, de hommage aan Michael Jackson die Mortierbrigade bedacht voor Studio Brussel. Het bureau Boondoggle kreeg dan weer vijf Leeuwen voor de campagne over het babyolifantje Kai Mook.

Creatief directeur Stef Selfslagh van Boondoggle zat dit jaar ook in de jury, voor de internetinzendingen, een van de snelst groeiende categorieën. Dit jaar waren er zo'n 2600 inzendingen.

Selfslagh ziet twee opvallende trends in de categorie internetreclame: enerzijds de opgang van mobile advertising, advertenties via de gsm, anderzijds een mooie wisselwerking tussen de virtuele en de echte wereld.

Dat laatste kwam bijvoorbeeld tot uiting in de campagne van Nike voor Live Strong, de stichting van Lance Armstrong. Via het internet konden mensen over de hele wereld troostende boodschappen intikken voor kankerpatiënten. Die werden daarna op de weg gekalkt op het parcours van de Ronde van Frankrijk.

"Vroeger waren internetcampagnes vaak afstandelijk, nu wordt de innoverende technologie als het ware "warm" gemaakt", vindt Selfslagh.