“Zo weet je onmiddellijk wat Kellan Lutz draagt”

“Ze zetten de deur op een kier, maar is ze helemaal opengegooid? Nee, dat denk ik niet.” Dat is de teneur bij reclame- en marketingbureaus nu het tijdschrift "Men’s Health" op zijn cover ook de naam van het kledingbedrijf dat de broek van fotomodel Kellan Lutz gemaakt heeft, gepubliceerd heeft. “Kellan wears Calvin Klein Jeans” staat er te lezen. Normaliter wordt reclame-informatie enkel binnenin een tijdschrift gegeven, en zeker niet op de cover.

Hoofdredacteur David Zinczenko heeft het over “een vernieuwing, een extra service voor onze lezers. In plaats van op zoek te moeten gaan naar informatie over wat de modellen op de cover dragen in het tijdschrift, kiezen we nu voor de gemakkelijke weg. Kellan werd gefotografeerd in verschillende outfits en zo weet de lezer onmiddellijk dat wat hij op de cover draagt, van Calvin Klein is.”

In het tijdschrift is een advertentie terug te vinden voor een parfum van Calvin Klein, maar de hoofdredacteur ontkent dat het een iets met het ander te maken heeft. “Met het bedrijf is nooit gepraat over een vermelding van hun naam op de cover”, aldus Zinczenko.

Volgens recente richtlijnen van “American Society of Magazine Editors” mogen productmeldingen op een cover enkel in een redactionele context. Een woordvoerder van de organisatie heeft intussen laten weten dat “hij niet vermoedt dat er hier regels overtreden zijn”. Een medewerkster van een reclamebureau zegt in New York Times: “De vermelding zoals in Men’s Health is nog in te kleine letters om nu al bedrijven voor dit initiatief warm te krijgen. Maar de deur is wel op een kier gezet.”

lees ook