Politie adviseert tegen rood-wit op nummerplaat

Uit een studie van de politiediensten blijkt dat de witte nummerplaat met rode cijfers het slechtst scoort in een vergelijkende studie. De politie adviseerde dan ook om afscheid te nemen van de rode letters op witte achtergrond. De regering besliste vandaag om toch nog rood-wit te behouden. Hieronder de letterlijke studie van de politie.

1. Voorstel tot Europese richtlijn VII/156-1/89

Door een technische groep van deskundigen werden destijds prototypes van kentekenplaten getest, in het bijzonder op hun leesbaarheid. Deze tests toonden de deugdelijkheid aan de zwarte karakters en de retroflecterende achtergrond die zowel zorgen voor een optimale leesbaarheid overdag en ’s nachts als voor een grotere verkeersveiligheid.

De beste leesbaarheid wordt verkregen bij het gebruik van zwarte karakters op een witte of gele reflecterende achtergrond.

2. De huidige Belgische kentekenplaten hebben te weinig contrast om goed te kunnen worden opgenomen door automatisch werkende toestellen die de voorkentekenplaat ( voorzijde voertuig) effectief lezen, zoals Automatic Numberplate recognition (ANPR).

Deze manier van automatisch controleren zal in de toekomst steeds meer worden toegepast voor het opsporen van:

  • Niet verzekerde voertuigen (*)
  • Geseinde voertuigen (*)
  • Niet gekeurde voertuigen
  • Voertuigen gebruikt door vermiste personen
  • Veelplegers en voertuigen gebruikt door vuurgevaarlijke personen

(*) is al beperkt in gebruik.

De fabrikanten zijn ook niet geneigd om de software te optimaliseren voor een beperkte Belgische markt van rood/witte kentekenplaten en een wisselende opbouw van karakters.
Terwijl bBij gebruik van zwart/geel kan ingestapt worden in de bestaande Europese markten.

De huidige Belgische kentekenplaten leveren ook problemen bij het manueel uitlezen van de voorkentekenplaat bij kopflitsen. De vorm van de karakters is niet steeds dezelfde en de karakters staan vaak te dicht tegen elkaar. Veel tijd gaat dan ook verloren bij het opsporen van de houder van de kentekenplaat.

De kleur van de nieuwe kentekenplaat werd uitgebreid getest door een gemengd team van specialisten van de federale en lokale verkeerspolitie.

Hierbij hun besluit:

Op basis van de testen werden volgende totaalscores bekomen :

Gelet op de voorgaande testresultaten geeft de geïntegreerde politie volgend advies :

  • de kentekenplaten met gele achtergrond en zwarte karakters geven veruit het beste resultaat
  • de kentekenplaten met witte achtergrond en zwarte karakters geven een goed resultaat
  • de kentekenplaten met witte achtergrond en rode karakters geven het minst goede resultaat

Gelet op het voornoemde, lijkt het aangewezen om te opteren voor kentekenplaten met gele achtergrond en zwarte karakters.

Deze benadering ligt gevoelsmatig gezien de connotatie met de kleuren van de Vlaamse gemeenschap echter moeilijk, vooral bij CDH.

3. Overzicht van de Europese landen met kentekenplaten waarbij rode tekens op een witte achtergrond worden gebruikt:

  • België: sinds 1926 voor gewone kentekenplaten
  • Bulgarije: militaire politie
  • Wit-Rusland: tot 2004 voor gewone kentekenplaten
  • Duitsland: handelaarsplaten
  • Ijsland: niet-particuliere voertuigen vrijgesteld van BTW
  • Kosovo: politie
  • Portugal: diplomaten (CD)
  • Roemenië: voorlopige nummers (invoer)
  • Italië: Souvereine Militaire Orde van Malta (in Rome)

Elk Europees land houdt zijn rood/witte kleur voor uitzonderingen op de gewone kentekenplaten.

4. 9% van de mannen heeft een kleurzinstoornis voor rood of groen; D.w.z. dat zij geen fel groen of rood kunnen onderscheiden op een witte achtergrond. Tussen 2000 en 2006 liep de Europese Antidiscriminatie Actie tegenover personen met functie beperkingen. Eén van de aanbevelingen is het gebruik van zwart of donker blauw op een witte achtergrond.

Kortom: met de verkeersveiligheid in het achterhoofd is de tijd aangebroken om definitief afscheid te nemen van de rode letters op een witte achtergrond.