"Flying Juniors" vliegen zelfgemaakt toestel in

“The Flying Juniors” hebben gisteren hun zelfgeknutseld eenmotorig vliegtuigje, waarmee ze een reis rond de wereld willen maken, officieel ingevlogen en voorgesteld aan het grote publiek op de luchthaven van Ursel. Onze redacteur Dieter Bruneel vloog mee.

The Flying Juniors, Bart Adriaens (29) uit Jabbeke, Anthony Caere (29) uit Oostkerke en Hans Engels (25) uit Schilde, hebben gisteren met trots hun zelfgemaakt vliegtuigje voorgesteld in een formatievlucht met zes andere vliegtuigen. Bijna 4 jaar geleden kwamen ze op het idee om zelf een vliegtuig te maken. Vandaag, zo’n 3 jaar en 8 maanden later konden ze hun trots, genaamd The Spirit of the Silver Baheca, officieel invliegen. Een kinderdroom die ei zo na een nachtmerrie werd.

Meer dan 4.000 uren ging erover om The Spirit of the Silver Baheca te bouwen. De bouw van het toestel liep echter niet altijd van een leien dakje. “We hebben heel wat problemen gekend bij de bouw van het toestel", legt Flying Junior Anthony Caere uit.

"Daardoor moesten we al onze plannen drie tot vier keer uitstellen. Het is moeilijk om sponsors en medewerkers steeds enthousiast te blijven houden wanneer je steeds opnieuw alles moet uitstellen. Mijn kinderdroom leek zelfs eventjes een nachtmerrie te gaan worden maar uiteindelijk is alles toch nog goed gekomen”, aldus Caere.

Een van de moeilijke beslissingen die de vliegtuigbouwers moesten nemen, was de keuze van de motor. “We hebben uiteindelijk gekozen voor een benzinemotor boven een dieselmotor", zegt Caere. "Achteraf bekeken is dat de goede beslissing geweest. De benzinemotor blijkt veel betrouwbaarder dan de huidige dieselmotoren en hebben hun dienst al vijftig jaar lang bewezen. Dat is niet onbelangrijk als je uren aan een stuk boven zee moet vliegen”, schetst Caere de beslissing. In het voorjaar ging het vliegtuigje voor de eerste keer de lucht in voor een testvlucht. Sindsdien zijn de Flying Juniors druk bezig geweest om problemen die bij die testen aan het licht kwamen, te verhelpen en het toestel te finetunen.

Apetrots

Op de luchthaven van Oostende is men alvast apetrots op hun nieuweling, The Spirit of the Silver Baheca, die het kenteken PH-JDK draagt. De eerste officiële vlucht wilde men dan ook met de gepaste eer laten gepaard gaan. Met verschillende vliegtuigjes uit West-Vlaanderen werd verzamelen geblazen op het vliegveld van Ursel voor een formatievlucht, een vlucht waarbij meerdere vliegtuigen “in formatie” naast elkaar gaan vliegen.

Het werd alvast een hoogdag voor vliegtuigspotters. Geflankeerd door zes andere toestellen in een dubbele omgekeerde V-formatie met The Spirit of the Silver Baheca daartussenin, werd het zelfgemaakte vliegtuigje ingevlogen. Vanuit Ursel ging het naar de kust met een passage over de luchthaven van Oostende en zo verder richting Koksijde en Amougies om vervolgens terug te keren en op thuisbasis Oostende te landen, waar The Spirit of the Silver Baheca vanuit de Noordzee Vliegclub met applaus werd onthaald. “Het was echt prachtig om te zien. Op deze manier kunnen we dit nieuwe toestel verwelkomen met de gepast eer”, klonk het bij een van de piloten van de formatie.

Met hun zelfgemaakte toestel hebben de Flying Juniors grootse plannen. In september vertrekken ze voor een reis rond de wereld, goed voor bijna 40.000 kilometer. Met hun trip rond de wereld zijn ze overigens niet aan hun proefstuk toe. In de zomer van 2005 hebben ze in 20 dagen 16 landen rond de Middellandse Zee aangevlogen, eveneens met een éénmotorig vliegtuigje.

“In zo’n vijf weken willen we nu met ons zelfgemaakt toestel de wereld rondvliegen”, zegt Bart Adriaens die samen met Anthony Caere zich aan de onderneming waagt, terwijl de derde Flying Junior, Hans Engels, instaat voor de logistiek en de vliegtraining. “Momenteel zijn we nu nog druk bezig om alle nodigde documenten voor de trip in orde te krijgen. Zo moeten we bijvoorbeeld beschikken over alle nodige overvlieg- en landingsvergunningen.” Maar ook het sleutelen aan hun vliegtuigje gaat verder. Als bezetenen willen de Flying Juniors hun toestel perfect afgesteld krijgen.

Tijdens hun wereldreis laten ze zich ook sponsoren. “We vragen om ons te sponsoren door één euro per kilometer te doneren”, leggen ze uit. De opbrengst gaat naar Amade, een vereniging die materiële en morele ondersteuning verleent aan kinderen die het moeilijk hebben. Meer info over The Flying Juniors op hun site.

Dieter Bruneel