Internationale tickets aan loket worden duurder

Wie aan het loket in een station of per telefoon een internationaal treinticket koopt, moet vanaf volgende week 7 euro extra betalen. De NMBS spreekt over een administratieve toelage. De bonden en reizigersorganisaties vinden dat te veel.

Voor speciale producten zoals buitenlandse reispassen of nachttreinen kan de toeslag zelfs oplopen tot 10 euro of nog meer. De NMBS zegt dat het over een "persoonlijke assistentietoelage" gaat, een administratieve kost voor het verwerken van de tickets. Wie via internet zijn ticket koopt, hoeft de extra euro's dus niet te betalen.

De NMBS zegt dat het alleen maar een internationale trend volgt op de reismarkt. "Het internationaal reizigersverkeer is een puur commerciële onderneming voor ons", zegt Jochem Goovaerts van de NMBS. "We moeten goed kijken hoe we met de kosten en opbrengsten omgaan. Daarom volgen we de marktsituatie, we zien dat dossierkosten overal de normale gang van zaken zijn. Wie bij een touroperator een reis boekt, betaalt dat ook en dat is wat we vanaf maandag ook zullen doen."

Te duur

De socialistische spoorbond en reizigersorganisatie Bond voor Trein-, Tram-, en Busgebruiker (BTTB) zijn niet te spreken over de toelage voor de internationale tickets. Volgens hen worden de mensen die niet over internet beschikken, zo gestraft.

"Ik vind dit schandalig, dat zijn de gevolgen van de liberalisering", zegt Jos Digneffe van de socialistische spoorbond. "De mensen moeten er eens goed over nadenken, want over 3-4 jaar staat ons hetzelfde te wachten met het binnenlandse verkeer. We zijn stelselmatig elke vorm van service bij de NMBS aan het afbouwen."

Ook de BTTB is niet te spreken over de verhoging. "Voor sommige tickets, bijvoorbeeld Antwerpen-Amsterdam, komt er 38% bij, dat is toch heel wat", zegt Jan Vanseveren (BTTB). "De  prijsverhoging is te sterk en niet alle treingebruikers hebben toegang tot internet of kunnen er niet goed mee omgaan waardoor ze liever hun ticket aan het loket kopen."