406 Belgen wachten op terugbetaling na aswolk

406 Belgische gezinnen wachten nog altijd op een terugbetaling van hun reiskosten na de problemen met de aswolk in april. Test-Aankoop verzamelde de dossiers, de klachten zijn gelijkaardig.

In april kwamen wereldwijd honderdduizenden reizigers vast te zitten op hun reisbestemming of raakten niet ter plaatse. Door de vulkanische activiteit van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull was een aswolk ontstaan die mogelijk schade kon toebrengen aan de vliegtuigen. Daarom bleven alle toestellen in een groot deel van Europa enkele dagen aan de grond.

De reizigers die daardoor kwamen vast te zitten op hun vakantiebestemming of die niet konden vertrekken, moeten daarvoor gecompenseerd worden, stelt de Europese wetgeving. De luchtvaartmaatschappijen en reisorganisatoren moeten de tickets terugbetalen van reizen die geannuleerd zijn, net als gemaakte onkosten voor extra overnachtingen van reizigers die niet teruggeraakten.

Maar nog niet alle gedupeerde reizigers hebben hun geld al gekregen. Vooral lagekostenmaatschappijen zoals Ryanair wachten met terugbetalen, stelt Test-Aankoop. "Maar ook enkele klassieke maatschappijen, Iberia op kop, doen moeilijk", zegt Hans De Coninck Van Test-Aankoop. "We hebben de indruk dat de onwillige maatschappijen hopen dat reizigers hun klachten op de duur laten vallen als de zaak aansleept."