"Schroef besparingen op innovatie terug!"

In een reactie op de aangekondigde sluiting van Opel Antwerpen is Open VLD uitgevallen naar het industrieel beleid van de Vlaamse regering. Volgens de liberalen is Vlaanderen blijkbaar niet meer interessant voor buitenlandse investeerders.

Sven Gatz, liberaal fractieleider van Open VLD in het Vlaamse Parlement, heeft de Vlaamse overheid opgeroepen om nu maximaal in te zetten op de begeleiding van de werknemers die hun baan zullen verliezen door de sluiting van Opel Antwerpen.

Tegelijk hebben de Vlaamse liberalen ook kritiek op het industrieel beleid van de Vlaamse regering. Ze dringen er bij die regering op aan om de geplande besparingen op innovatie terug te schroeven.

Een week na de Septemberverklaring van minister-president Kris Peeters (CD&V), krijgt hij met de sluiting van Opel Antwerpen nu het deksel op de neus, stelt Vlaams parlementslid Patricia Ceysens (Open VLD).

Volgens haar toont die sluiting aan dat Vlaanderen niet langer interessant is voor buitenlandse investeerers en moet de overheid nu dringend werk maken van de transformatie van de Vlaamse industrie.

"Vlaamse regering mee verantwoordelijk"

Ook de andere Vlaamse oppositiepartijen Vlaams Belang en Lijst Dedecker hebben kritiek op de Vlaamse regering. Volgens Filip Dewinter (VB) heeft de Vlaamse regering het Opel-dossier machteloos ondergaan en is ze mee verantwoordelijk voor het niet vinden van een overnemer.

Voorzitter Lode Vereeck van Lijst Dedecker is het daarmee eens. Hij suggereert de Vlaamse overheid nu om het Opel-terrein te verkavelen in plaats van een enkele koper te zoeken. Volgens hem zou dat meer opbrengen en kan die extra opbrengst dan in de Oosterweelverbinding worden gestopt.

"Haven moet gronden Opel overnemen"

Volgens Groen! heeft de Vlaamse regering zich erg ingespannen in het Opel-dossier, maar hadden de ministers eerder naar alternatieve activiteiten moeten uitkijken. De partij vindt het schokkend dat General Motors gewoon doet waar het zin in heeft.

De Vlaamse groenen willen nu dat het Antwerpse havenbedrijf zijn voorkooprecht op de gronden van Opel laat gelden. Die gronden zouden dan in concessie moeten worden gegeven van bedrijven die kiezen voor duurzame toekomstgerichte investeringen die veel jobs in de regio opleveren.