Opel-fabriek Antwerpen sluit onherroepelijk

Opel Antwerpen zal nog dit jaar sluiten. Geen enkele van de potentiële overnemers zou voldoen aan de voorwaarden van General Motors. Na 85 jaar komt er een einde aan de autoproductie in Antwerpen.

Vrijdag is de deadline verstreken die het moederbedrijf General Motors had gesteld om een overnemer te vinden uit de automobielsector. Toen was er nog sprake van twee kandidaat-overnemers: een Amerikaanse en een Chinese.

Volgens het Amerikaanse moederbedrijf General Motors voldoet echter geen van beide kandidaten aan de gestelde voorwaarden. Noch de Amerikaanse noch de Chinese kandidaat zou een geloofwaardig plan hebben voor Opel Antwerpen.

Het nieuws was vanmiddag bekendgemaakt door de christelijke vakbond ACV en is intussen bevestigd door een mededeling van GM Belgium. Op dit ogenblik wordt het personeel ingelicht.

Om vijf uur vanavond is er een bijeenkomst van de speciale werkgroep rond Opel Antwerpen op het kabinet van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). Die wil voorlopig niet reageren. In die werkgroep zitten naast de Vlaamse overheid ook de vakbonden en Agoria, de werkgevers van de metaal en IT-sector.

De geschiedenis van de fabriek van General Motors in Antwerpen gaat terug tot 1925. Eerst werden er Chevrolets gebouwd, later werden dat Opels.

Sociaal plan voor ontslagen werknemers

Bij Opel Antwerpen werken nu nog 1.150 arbeiders en 170 bedienden. Die kunnen nu terugvallen op een sociaal plan dat eerder al was onderhandeld met de vakbonden.

Concreet krijgen de mensen die nu ontslagen worden, dezelfde voorwaarden als de 1.250 collega's die eerder dit jaar zijn vertrokken uit de fabriek.

Het gaat om vrijwillig brugpensioen vanaf 50 jaar of een vertrekpremie. Die premie wordt berekend volgens de anciënniteit en kan maximaal 144.000 euro bedragen. Daarnaast krijgen alle werknemers een eenmalige nettopremie van 2.295 euro.

Lijdensweg van anderhalf jaar

Sinds de financiële crisis eind 2008 ook een economische crisis is geworden, hing er een donkere schaduw over Opel Antwerpen. Het moederbedrijf General Motors moest gered worden door de Amerikaanse overheid en wou begin 2009 het Europese filiaal Opel/Vauxhall verkopen.

Er leek een deal in de maak met de Canadese groep Magna, maar die ging uiteindelijk niet door. Wel werd er in Europa zwaar geherstructureerd, al werden de Duitse en Britse fabrieken gered. Topman Nick Reilly liet toen evenwel al doorschemeren dat het doek voor Opel Antwerpen zou vallen. 

In Antwerpen zijn dit jaar al 1.250 mensen vertrokken bij een afvloeiiingsplan. Voor de anderen was het bang wachten op de komst van een overnemer, maar dat is dus niet gelukt. Dat GM in augustus al op zoek ging naar een kandidaat-koper voor de industrieterreinen in Antwerpen, was wellicht een teken aan de wand. 

Ook Johnson Controls bedreigd

Een sluiting van Opel Antwerpen zou ook grote gevolgen  hebben voor een aantal toeleveranciers. Volgens de vakbonden is vooral Johnson Controls in Geel bedreigd.

Dat bedrijf maakt autozetels en levert enkel aan Opel Antwerpen. Er werken 180 mensen en eerder was er al een sociaal plan met begeleidingsmaatregelen voor een sluiting afgekondigd.

Of er ook problemen komen bij andere toeleveranciers van Opel Antwerpen is nog niet duidelijk.