Reg Carremans begint van nul in Heusden-Zolder

Drie maal mocht Reg Carremans zijn opwachting maken bij "Who’s next", een keuze gemaakt door Jan Fabre, Guy Van Bossche en Koen Van den Broek. Kunstkenners en critici volgen hem daarom met iets meer dan gewone aandacht.

Vandaag presenteert hij in het Limburgse Heusden-Zolder in twee containers een eigenaardige, bescheiden en op het eerste gezicht hermetische expositie. En daarbij onderstreept de kunstenaar dat hij opnieuw van nul wil beginnen, deze tentoonstelling is "een reset en daarom dat het narratieve grotendeels afwezig is."

Een verklaring hiervoor geeft hij later: "Op mijn zeventiende zei de leraar tekenen tegen me dat mijn tekeningen niet te anekdotisch mochten zijn. Omdat ik essentialistisch denk, heb ik sindsdien het verhalende uit mijn afbeeldingen gebannen."

De fascinatie voor IJsland

Reg Carremans (°1981) vertelt ons dat de tentoonstelling drie sleutelwerken telt. Het belangrijkste: 15 kleine tekenblaadjes die hij tegen de rotsen in IJsland heeft gewreven.

"Toen ik in 2008 als vrijwilliger werkte in een natuurpark in IJsland heb ik mijn schetsboek genomen en die tegen de rotsen aangewreven. Bij elk blad noteerde ik de naam van de berg. Nadien deed ik dat ook met een plant, de straatgoot, de bodem. Voor mij is dit een fundamenteel onderzoek naar de tekenkunst omdat ik de materie lichamelijk bevoelde; het zijn werken die tactiel tot stand kwamen."

Als tweede sleutelwerk: een korte videofilm. Op het eerste deel een langzame pan over een Limburgse terril waar gruis van steenkool opgehoopt ligt en het tweede deel is Reg die zijn kleinbeeldcamera op de terril legt, een filmpje loswrikt en daarmee over het gruis wrijft.

En tot slot de barcode van zijn vliegtuigticket waarmee hij terugkeerde uit Reykjavik.

De nieuwe taal

"Ik wil een nieuwe beeldtaal ontwikkelen. Na mijn verblijven in de IJslandse natuur was de rotswand voor mij een barcode geworden. Als ik dat aan vrienden vertel, fronsen die de wenkbrauwen maar ik wijk hier niet vanaf. Voor mij staat een barcode gelijk aan een rotswand, en dat is een axioma dat de kijkers moeten aanvaarden."

En tussen deze sleutelwerken heeft Reg Carremans “cement “ aangebracht, dat zijn kleine reële schetsen en foto’s van de IJslandse bergen die hij met een poetsproduct heeft bewerkt en dan met de natte zijde op tekenpapier heeft gelegd waardoor een "afgewassen" spiegelbeeld ontstaat.

En dat gebruikt hij ook als ondergrond voor merkwaardige kleine collages. Met doordrukletters maakt hij opnieuw een soort barcode, zeg maar een nieuwe berg of rots.

De titel van zijn tentoonstelling is "Slag", het Engelse woord voor zowel vulkaan- als steenkoolgruis. En de link tussen IJsland en Heusden-Zolder legt hij door de fotografische afdrukken van de gekraste negatieven, maar ook door de prominente aanwezigheid van zijn wandelschoenen die hij in IJsland en in Heusden-Zolder droeg.

Poëtischer en gevoeliger

Bij het afscheid herinneren we ons dat Jan Fabre in de catalogus van "Who’s next" liet noteren dat “uit de drie baseball bats van Reg Carremans een politieke dimensie en subversieve kracht spreken.” Reg hoeft niet lang na te denken: “Het maatschappijkritische is weg, ik ben poëtischer, gevoeliger geworden.” En dan iets later: “Ik loop niet altijd te tekenen. Neen, ik ben geen neurotische tekenaar. Ik denk heel veel na. Sommige ideeën redeneer ik kapot.”

En wie straks in Londen komt, kan in de St Paul’s Cathedral vijf kleine schilderijen ( acryl en waterverf ) van Reg Carremans gaan bekijken. “Het is een groepstentoonstelling. Ik heb naar de kathedraal gekeken zoals een toerist dat zou doen, alleen, ik hield significante details over zoals bij voorbeeld de stalen stijgbeugels langs de gevel.”

"Slag" laat een totaal andere Reg Carremans zien. Misschien is deze expositie zijn artistieke kantelmoment en daarom belangrijk voor wie zijn carrière volgt.

Yves Jansen

Slag, van Reg Carremans

Mijnsite Heusden-Zolder

Tot 7 november 2010

www.galerieds.eu