Fransen woedend over keuze Eurostar voor Siemens

Eurostar, de treinmaatschappij die de hogesnelheidslijn tussen Londen, Parijs en Brussel uitbaat, heeft tien nieuwe treinstellen besteld bij de Duitse constructeur Siemens. De Franse regering reageert verbolgen omdat het Franse Alstom het contract niet krijgt.

De beslissing van Eurostar is een tegenslag voor de Franse constructeur Alstom, dat de bestaande 28 hogesnelheidstreinen van Eurostar heeft gebouwd. Die zijn inmiddels al 16 jaar in dienst.

Het contract van Eurostar met Siemens heeft een waarde van 600 miljoen euro en dat is het bedrag waarop Alstom had gerekend. In totaal trekt Eurostar 800 miljoen euro uit voor de nieuwe treinstellen en voor de uitbreiding van de verbindingen naar Amsterdam, Frankfurt, Genève en Marseille.

Parijs is niet ingenomen met de toewijzing van het contract aan Siemens. Minister van Ecologie Jean-Louis Borloo en staatssecretaris van Transport Dominique Bussereau zijn naar eigen zeggen verbijsterd. Ze wijzen erop dat de treinstellen van Siemens niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften van de Kanaaltunnel. Eurostar verwerpt die kritiek, en wordt bijgetreden door de Britse minister van Transport Philip Hammond, die alle vertrouwen heeft in de keuze van Eurostar.

Eurostar is voor 55% in handen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, voor 40% van de Britse overheid en voor 5% van de Belgische NMBS.