Antwerpen gaat Barcelona achterna

Vanaf de lente 2011 maken duizend publieke fietsen hun intrede in de Antwerpse binnenstad. In 2012 wordt het aantal mogelijk opgetrokken tot 1.800 stuks, verdeeld over 150 stations binnen de Singel. De fietsen zijn van hetzelfde type als deze die onder meer in Barcelona worden gebruikt.

Door op strategische plaatsen in de stad fietsen ter beschikking te stellen van bewoners en bezoekers wil de stad het veel makkelijker maken om zich al fietsend door de stad te begeven. Vooral voor korte verplaatsingen zou de publieke fiets een aantrekkelijk alternatief zijn.

"Het grote voordeel van publieke fietsen is dat ontleende fietsen teruggebracht mogen worden naar een station naar keuze. Het is dus bijvoorbeeld mogelijk om aan een tramhalte een fiets te nemen en deze in een fietsstation in de buurt van school/ werk terug te plaatsen. De publieke fietsen zullen zeer gemakkelijk en snel ontleend kunnen worden", zo luidt het bij de stad.

"Een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke fiets"

Het Gemeentelijk Autonoom Parkeebedrijf (GAPA) en de stad Antwerpen gunden de opdracht om de publieke fietsen te implementeren in Antwerpen aan ClearChannel. "Dit bedrijf is de uitvinder van het eerste geautomatiseerde fietsuitleensysteem en behoort nu nog steeds tot de absolute trendsetters op het gebied van publieke fietsen."

De fietsen die in Antwerpen ingezet zullen worden, zijn aangepast aan het intensief gebruik op het openbaar terrein. "De Smartbike is aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk. Het is allerminst een basic fiets: hij is voorzien van versnellingen en een bagagedrager en het zadel is eenvoudig verstelbaar. De ergonomie van de fiets zorgt ervoor dat de fietser een rechte zithouding aanneemt, ongeacht of hij klein is of groot."

De fietsen van ClearChannel worden momenteel al gebruikt in verschillende Europese steden, waaronder Barcelona. In Barcelona zijn er al 182.000 abonnees. "Wie in Barcelona een abonnement aanvraagt, wordt op een wachtlijst gezet. Er zijn gemiddeld 18.000 gebruiksmomenten per dag in de Spaanse stad." Het is de bedoeling om de fietsen om de drie jaar te vernieuwen.

De totale kostprijs bedraagt 27 miljoen euro over een periode van tien jaar. Dat geld is afkomstig uit parkeergelden en -boetes. Daarnaast betaalt de gebruiker een vergoeding per dag, per week of kan gekozen worden voor een jaarabonnement.