Test-Aankoop dient een klacht in tegen Telenet

Consumentenorganisatie Test-Aankoop dient een klacht in tegen Telenet omdat het bedrijf de algemene voorwaarden van zijn contracten heeft veranderd zonder zijn klanten voldoende te informeren. Telenet zelf zegt dat Test-Aankoop alles fout interpreteert.

Wanneer de voorwaarden in een contract veranderen, is in de zogenoemde "telecom-wet" bepaald hoe dat moet worden meegedeeld aan de klanten. Volgens Test-Aankoop heeft Telenet op een foute manier geïnformeerd, de consumentenorganisatie heeft daarover een klacht ingediend bij het BIPT, de Belgische waakhond voor de telecomsector.

"Alle klanten moeten individueel op de hoogte worden gebracht", zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. "De klanten moeten ook gelijktijdig geïnformeerd worden van het recht om hun contract op te zeggen zonder boete. Dat heeft Telenet niet gedaan. Ze hebben het bericht geplaatst op de achterzijde van de factuur in de kleine lettertjes en met een link naar de website van Telenet."

Concurrent Belgacom is eerder dit jaar veroordeeld voor soortgelijke inbreuken op de telecom-wet. Het bedrijf kreeg een boete van 800.000 euro.

"Foute interpretatie"

Volgens Telenet maakt Test-Aankoop "een totaal foute interpretatie". "We wachten nog op de officiële tekst van het BIPT", zegt woordvoerder Marina De Moerlooze. "Het is voor ons een vraag waarop Test-Aankoop zich baseert. De organisatie maakt een totaal foute interpretatie."

Volgens Telenet moeten de klanten volgens de wet niet grondig geïnformeerd worden wanneer het niet gaat over substantiële wijzigingen van de algemene voorwaarden en zeker niet wanneer die in het voordeel van de klant zijn.