De echte winnaar is…de zonnebril

Voor de Chileense mijnwerkers die de voorbije dagen uit de ingestorte mijn gered werden was het van uiterst groot belang zich tegen het zonlicht te beschermen, eens ze terug boven waren. Hen werd dan ook onmiddellijk een vrij sportief uitziende zonnebril op de neus geduwd. De zonnebrillen werden gratis ter beschikking gesteld met wellicht als belangrijkste bedoeling: goedkope, wereldwijde reclame.

Het waren zonnebrillen van het merk Oakley die de kijkers via televisie of internet te zien kregen toen de geredde mijnwerkers al juichend het beeld vulden.

Redactrice Sarah Bleyer van de modesite The High Low zag onmiddellijk een goed uitgekiende marketingstrategie: "Toegegeven, Oakley lijkt een goeie daad te stellen. Toch is het vreemd dat het nieuws dat zij de brillen zouden ter beschikking stellen al voor de redding gelekt werd naar de pers. Ik ben er zeker van dat dat geen toeval was. De media-aandacht voor Chili is wereldwijd en iedereen zal de zonnebrillen zien. En wat is er positiever voor een merk dan te helpen bij zulk een hartverwarmende gebeurtenis?"

22 miljoen euro vs 35 gratis brillen

De Amerikaanse nieuwszender CNBC rekende intussen uit wat de kostprijs voor reclame zou zijn geweest, mocht Oakley voor de tijd dat de zonnebrillen over de wereld in beeld waren, hebben moeten betalen. CNBC raamde die kostprijs op bijna 22 miljoen euro. Bij de berekening werd er rekening gehouden met de duur van de zichtbaarheid, de herhalingen en het aantal geschatte kijkers. De meeste publiciteit kreeg het merk in China, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Chili.

"Super" Mario Sepulveda Espina, de tweede man die naar boven werd gehaald, zou de bril het meest publiciteit opgeleverd hebben, omdat dat beeld steeds opnieuw herhaald werd.

Aanvankelijk werd gedacht dat de mijnwerkers een van de duurdere modellen droegen van Oakley, ter waarde van 320 euro. Maar een woordvoerder van het bedrijf liet intussen weten dat verschillende modellen aangeboden werden en dat de prijs varieerde rond 125 euro. Alle brillen boden voor honderd procent bescherming tegen het ultraviolette licht. Oakley heeft 35 brillen geschonken.

In ieder geval, zo klinkt het in het marketingwereldje, heeft Oakley de titel "productplaatsing van het jaar 2010" de afgelopen dagen achter zijn naam geschreven.

lees ook