Luxebedrijven leven sneller herop dan verwacht

Het dieptepunt van de economische crisis is voorbij en dus kruipen ook de luxebedrijven uit het dal. Aan een razend tempo zo blijkt, want ze kunnen de vraag nog amper bijhouden.

Tijdens de crisis hebben de luxewinkels hun voorraden en fabrikanten hun productie teruggeschroefd om te vermijden dat ze te veel met onverkoopbare stocks zouden blijven zitten. Nu de sector heropleeft, moeten de voorraden weer aangevuld worden.

Maar de sector komt sneller dan verwacht met indrukwekkende groeicijfers, iets wat zelfs de meest optimistische waarnemers niet hadden kunnen voorspellen, schrijft de krant De Tijd. De luxebedrijven kunnen de vraag dan ook niet bijhouden, de voorraden kunnen niet tijdig weer aangevuld worden.

Het luxemerk Louis Vuitton besloot dan maar om de openingstijden van zijn winkel in Parijs (foto bovenaan) in te korten om niet uitverkocht te raken tegen Kerstmis. Ook in de Brusselse winkel wordt dat gedaan, bevestigde het bedrijf aan De Tijd.

De luxebedrijven spelen ook handig in op de toenemende vraag en het nog niet aansluitende aanbod, door op exclusiviteit te spelen. Ze gebruiken hun schaarse aanbod om hun prijzen te verhogen, tot 10 en soms zelfs 20 procent.