Ook de avondspits was drukker door treinstaking

Door de 24 urenstaking van de socialistische en onafhankelijke spoorbond is de avondspits drukker dan gewoonlijk verlopen. De ochtendspits liep door de staking en enkele ongevallen al in het honderd. Het treinverkeer kan ook morgen hinder ondervinden van een vakbondsactie.

De spoorbonden ACOD en OVS staken nog tot vanavond 22 uur. Volgens mobiliteitsorganisatie Touring is de avondspits dan ook vroeger op gang gekomen.

Voor morgen wordt opnieuw een vakbondsactie aangekondigd. Een kleine vakbond van treinbestuurders wil de sporen blokkeren in het station Brussel-Zuid (foto), en dat van 15 tot 17 uur. Met de actie wil de bond de werkdruk en veiligheidsproblemen aanklagen.

De NMBS onderzoekt nog hoe ze zal reageren op de staking. Als de blokkade in Brussel-Zuid doorgaat, zal morgen de avondspits zware hinder ondervinden.

Een erg moeizame ochtendspits achter de rug

Door de staking bij de spoorwegen was het ochtendverkeer al vrij vroeg merkbaar drukker dan op andere maandagen. "De eerste files waren er al om 6.05 uur", vertelt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum, "een kwartier tot twintig minuten eerder dan normaal." Rond 7 uur deden de problemen zich vooral voor vanuit het oosten van het land richting Antwerpen en Brussel. Vanaf 6.20 uur stond het vanuit Luik al stil.

Vanuit Gent naar Brussel ging het ook al vrij moeizaam rond 7 uur. Een ongeval in Erembodegem heeft alles nog veel erger gemaakt. Een vrachtwagen en drie personenwagens reden er op elkaar in, met als gevolg dat de drie rijstroken versperd waren en het verkeer via de pechstrook moest. Intussen is de weg weer vrijgemaakt.

Ook op de E19 in Kontich (foto) is vanmorgen een ongeval gebeurd, waardoor in de richting van Brussel twee van de vier rijstroken versperd waren. De hele Antwerpse ring stond zo goed als stil en de file reikte op een bepaald moment tot in Brecht. In totaal stond er rond 9 uur zo'n 330 kilometer file op de Belgische wegen. Rond 10 uur was dat aantal opnieuw gehalveerd. Tegen 11 uur waren de meeste files zo goed als verdwenen.

Onvrede over nieuw contract NMBS Logistics

De 24 urenstaking bij de spoorwegen begon gisteravond om 22 uur. Op veel plaatsen stonden stakingsposten en treinen die gisterenavond in hun eindstation aankwamen, blokkeerden daar de sporen.

Er werd gestaakt door de socialistische vakbond ACOD en de onafhankelijke spoorbond OVS. De christelijke en de liberale bond deden niet mee. De stakers zijn ontevreden over het contract dat het personeel na 2014 zal krijgen bij NMBS Logistics, het vroegere B-Cargo. Dat is het goederenfiliaal van de NMBS.

Volgens Jos Digneffe van de socialistische bond is de staking nodig omdat de bonden anders toch geen gehoor krijgen voor hun klachten bij de regering.

Door de staking reed in Wallonië geen enkele trein. In Vlaanderen reden hier en daar enkele lokale treinen, maar voor de rest lag ook hier het treinverkeer volkomen plat. In Brussel bleven de stations zelfs dicht (foto Brussel-Noord).

Ook in Frankrijk zullen vandaag en morgen overigens weinig treinen rijden. Heel wat Thalys-treinen worden beperkt tot Brussel-Zuid of afgeschaft. De staking daar is een protest tegen de pensioenhervorming.