Nieuw werk van Michaël Borremans in Antwerpen

In Antwerpen bij Zeno X Gallery hangt er nieuw werk van Michaël Borremans (°1963). Eind november maken ze deel uit van een grotere expositie die te bekijken zal zijn in Oslo, Stuttgart en Boedapest.

De expositie van Michaël Borremans in Antwerpen telt zes werken die allemaal dit jaar werden geschilderd. Het grootste is "The pendant" (olie op canvas, foto onder): een borstnaakte vrouw in jeans staat nonchalant in een kamer. Boven haar gaat een rood touw naar boven maar we zien niet waar naartoe. Op de grond ligt een identiek touw. De vrouw houdt de ogen gesloten, de witte toetsen op haar lichaam laten haar zweterig glanzen.

De achtergrond is grijzig zodat haar schaduw sterk uitkomt. En "The pendant" is een dubbelzinnige titel: het kan kroonluchter, hangertje of zelfs hangend versiersel betekenen.

De titel van het werk schuin daartegenover is makkelijk: "The straw" of het rietje, en de titel verwijst naar het rietje dat een jongeman in zijn mond heeft. De jongeman draagt een sober pak dat hij achterstevoren draagt.

En dat doet meteen denken aan de serie schilderijen die Borremans maakte voor het koninklijk paleis. Hij borstelde lakeien in negentiende eeuwse kostuums waarvan er een zijn livrei averechts draagt, een andere snijdt zich in de vinger en de derde steekt zich een oog uit. Voor Borremans is een lakei ook een hofnar.

Het langzame creatieproces

In de tweede zaal van Zeno X Gallery hebben de vier gepresenteerde werken het tafelblad gemeen. "The tape" toont een jongeman met doffe, ingetogen ogen die introspectief staren waarbij de handen zachtjes op een glazen blad rusten. Het is een werk dat tot in het kleinste detail is uitgewerkt.

En zoals bij de andere werken is de achtergrond amper voelbaar aanwezig, soms hier en daar zijn er zacht vervloeiende tinten. En dat is ook zo bij "The nude" waar een vrouw naakt op een tafel ligt. Haar ogen zijn onzichtbaar -slaapt ze? Ligt ze op de snijtafel bij de patholoog-anatoom?- en het hele schilderij baadt in een onscherpte.

En tot slot is er nog "The duck", een gewone eend (foto). "Deze eend heeft Michaël eerst laten maken in klei. Naar die vorm heeft hij het schilderij gemaakt", verduidelijkt Frank Demaegd, directeur van Zeno X Gallery. Vroeger werkte Borremans met foto’s uit tijdschriften of computerbeelden, nu niet langer meer. “Hij vraagt nu aan vrienden om te poseren. Wanneer hij de juiste pose ziet, maakt hij een foto. Deze naakte vrouw poseerde twee jaar geleden en toch heeft hij haar pas dit jaar geschilderd. En ook de twee gekleurde handen "Red hand, green hand" (foto bovenaan) heeft hij bij het model eerst in deze kleuren geschilderd.”

Michaël Borremans doet er nog steeds lang over vooraleer een schilderij zijn atelier mag verlaten. Hij is niet gemakkelijk tevreden. Sommige doeken kenden meerdere versies.

Yves Jansen

Michael Borremans - Eating the beard

wanneer tot 27 november
waar Zeno X Gallery, Antwerpen
site www.zeno-x.com