Rook eens een Bama met O-smaak

In mei bracht een ondernemer uit Florida, Rob Klotzback, een nieuw sigarettenmerk op de markt, genaamd de Bama’s. Samen met zijn twee partners maakte hij het pakje waarin de sigaretten zitten aangenamer door rond de merknaam een stijlvolle O te tekenen. De Bama’s -maar lees dus "O-Bama’s"- zijn intussen aan een flinke opmars begonnen in de VS en al in meerdere staten te koop.

Klotzback ontkent nochtans in alle toonaarden dat er een verband is tussen zijn sigarettenmerk en de VS-president. "Die O is bedoeld als een smaakcirkel. Daardoor is de merknaam makkelijker te onthouden en wordt de verpakking een stuk aantrekkelijker. En zo rookt het ook makkelijker weg", aldus de man aan nieuwszender NBC. Opvallend is wel dat in de begeleidende campagne de O als uurwerk wordt voorgesteld en net voor Bama’s gezet wordt. De slogan van de campagne is "Time for a change". Niet echt origineel dus.

Toch is het geen geheim dat het rookgedrag van de huidige VS-president een onderwerp is dat de tongen van de Amerikanen blijft beroeren. Vooral de vraag dan of hij wel écht gestopt is met roken. Het was een van de voorwaarden van presidentsvrouw Michelle toen hij zich kandidaat stelde voor de presidentsverkiezingen. Bij een laatste medische check-up bleek dat hij nog steeds nicotinekauwgom gebruikte om aan sigaretten te kunnen weerstaan.

Dat de president nog blijkt te vechten tegen de sigaret is natuurlijk mooi meegenomen voor de Bama’s. Het zou minder interessant zijn, mocht Obama "volledig" gestopt zijn.

Wat Obama zelf van de promotiestunt vindt, is nog niet duidelijk. Klanten zien vooral de grap van het geheel in. "In ieder geval is er nu ook een sigaret naar hem genoemd", klinkt het. Maar anderen waarschuwen Klotzback en zijn team dan weer dat ze van dit avontuur wel eens bekaaid kunnen afkomen wanneer Obama’s administratie zich met "de opvallende verwijzingen" gaat moeien.

lees ook

    Meest gelezen