"Gsm-rekening niet betaald? Dan geen lening"

De banksector vraagt om inzage te krijgen in het betaalgedrag van zijn klanten wanneer die een lening aanvragen. Uit een onderzoek van de Nationale Bank blijkt dat wie zijn gsm-rekening niet kan betalen, vaak ook problemen heeft om zijn lening af te betalen.

Nu kunnen de banken alleen opvragen of iemand problemen heeft bij het afbetalen van andere leningen, maar dat vinden de banken geen voldoende garantie. "We willen een uitbreiding van de centrale met niet-kredietschulden omdat dit een extra knipperlicht is voor de kredietverstrekker", zegt Pamela Renders van Febelfin.

Renders wil niet zover gaan door te stellen dat wie zijn gsm-factuur vaak niet kan betalen, geen lening meer krijgt. "Het is een extra indicatie waarmee de kredietverstrekker rekening zal houden", zegt ze daarover. Renders zegt ook dat het de bedoeling is om de consument te beschermen tegen financiële problemen.

De vraag van de banksector is niet nieuw, maar toch zullen de banken nog niet meteen het betalingsgedrag van klanten kunnen controleren. Probleem is op welke manier die controle kan gebeuren. De wetgever moet nog een systeem uitwerken zonder de privacy van de klant in gevaar te brengen.