"E-mail is slechts een van de innovaties"

Facebook heeft aangekondigd dat de sociaalnetwerksite met een eigen e-maildienst van start gaat. De start van een eigen e-maildienst is maar een van de innovaties die Facebook wil doorvoeren. Daarmee zet de sociaalnetwerksite, in tegenstelling tot wat CEO Mark Zuckerberg beweert, een aanval in op concurrent Google. Veel meer dan de strijd om de mailende surfer, staat de macht over de consument op het spel.

Begin dit jaar verschenen de eerste geruchten over een Facebook-e-maildienst. De nieuwe dienst zou de codenaam Project Titan hebben meegekregen. Dat het bedrijf van Mark Zuckerberg het groots ziet, is dus duidelijk.

Zuckerberg kondigde vanavond aan dat de nieuwe e-maildienst van Facebook slechts een van de vele innovaties is die Facebook wil doorvoeren. Iedere gebruiker van Facebook zal een e-mailadres kunnen aanmaken dat eindigt op @facebook.com. Met het adres zal men elektronische post kunnen ontvangen van andere surfers, met of zonder Facebookaccount.

De CEO van Facebook meldt dat hij niet gelooft in de toekomst van e-mail zoals we het vandaag kennen. Hij ontkent ook dat zijn bedrijf de aanval op Google inzet. Morgen stelt Zuckerberg de plannen voor op een conferentie in San Francisco. Het nieuwe systeem zal stapsgewijs geïntroduceerd worden.

Facebook en Google vissen in dezelfde vijver

De strategie achter de lancering van e-maildienst lijkt op veel vlakken logisch. Facebook wil de surfer (en dus de consument) zo vaak en zo lang mogelijk op zijn site houden. Nu kan je op Facebook onder meer vertellen wat je aan het doen bent, waar je bent, je kan berichtjes naar je vrienden sturen, spelletjes spelen en foto's en video's uitwisselen.

Door het creëren van Facebook-mailadressen wil Facebook nog meer aan klantenbinding doen, maar vooral wil het concurrent Google een hak zetten. De populaire e-maildienst Gmail wint terrein en is sinds dit jaar uitgebreid met de sociaalnetwerksite Buzz, al is die laatste verre van een groot succes.

De strijd tussen internetgiganten Facebook en Google bereikt daarmee een voorlopig hoogtepunt. Beide bedrijven doen er alles aan om de surfer een totaalpakket aan te bieden, zodat die slechts een keer moet inloggen om toegang te hebben tot een scala aan toepassingen. Handig voor de gebruiker en bovendien kan hij of zij niet meer ontsnappen aan allerlei advertenties die, uiteraard, perfect zijn afgestemd op jouw internetgebruik.

Over dat laatste is de surfer trouwens niet altijd even opgetogen. Zo zag Google zich begin dit jaar genoodzaakt om zijn sociaalnetwerkdienst Buzz aan te passen, omdat gebruikers vonden dat hun persoonlijke gegevens te veel te grabbel gegooid werden. Ook Facebook gaat wat dat betreft niet vrijuit. Zo bleken veel van de populaire spelletjes op Facebook zo lek als een zeef als het op gebruikersgegevens aankwam.

Google en Facebook hebben veel gemeen, maar toch zijn ze in wezen heel verschillend. Facebook is volledig opgebouwd rond jouw netwerk van vrienden, waarrond alles is gecentraliseerd. Als je eenmaal inlogt op Facebook.com, ben je vertrokken.

Ook al speelt het sociale netwerk een grote rol bij de Google-applicaties, toch staat het niet centraal. Google is meer een verzameling van nuttige toepassingen en de lijst is lang: Google Earth, Picasa, YouTube, Gmail en ga zo maar door. Stuk voor stuk immens populaire diensten, zij het wat versnipperd. Google probeerde hier met zijn sociaalnetwerkdienst Buzz een mouw aan te passen, maar voorlopig tevergeefs.

Toen de dieren nog spraken en we nog e-mails stuurden

Je kan je misschien wel afvragen waarom Facebook tijd en moeite stopt in het ontwikkelen van een e-maildienst. Geloof het of niet: e-mail is op zijn retour. Al in 2008 nam het aantal verstuurde e-mails voor het eerst af en jongeren die zich voor het eerst op het internet begeven, hebben vaak eerst een Facebook-account en pas later een e-mailadres.

Waarom dan nog een Facebook-e-maildienst uit de grond stampen? Het belangrijkste argument lijkt toch de concurrentie met Google. Zo wil topman Zuckerberg de Facebookers nog meer aan hem binden, om zo nog meer informatie te kunnen verzamelen, om adverteerders nog beter te kunnen bedienen.

De strijd om de macht over het internet (maar vooral de consument) lijkt zich zo nog nadrukkelijker te manifesteren tussen Google en Facebook. Een ding is zeker: het pleit zal niet beslecht worden door de komst van een nieuwe e-maildienst. Wellicht eerder rond de tijd dat we geen e-mails meer sturen.

Kevin Calluy