bpost met vertrouwen liberalisering tegemoet

bpost verwacht over 5 jaar een marktverlies van 20 procent, als gevolg van de liberalisering van de postmarkt. Toch kijkt het Belgische overheidsbedrijf met vertrouwen de vrijmaking van de markt tegemoet.

Op 1 januari 2011 wordt de postmarkt geliberaliseerd. Privéconcurrenten van bpost, voorheen De Post, mogen dan op de hele postmarkt actief zijn. Een scenario waar bpost zich al geruime tijd op voorbereidt. Zo werd "het financiële evenwicht hersteld, de kwaliteit fel verbeterd en de werkprocessen efficiënter gemaakt", luidt het in een persmededeling.

De liberalisering van de markt zal het postbedrijf namelijk niet verwennen. Gedelegeerd bestuurder Johnny Thijs verwacht dat bpost over 5 jaar zowat 20 procent van de markt aan privéconcurrenten zal verliezen. Daarbij komt nog dat het aantal brieven blijft dalen, door de concurrentie van de elektronische communicatie.

Tegen 2015 zal bpost een inkomstenverlies van naar schatting 400 miljoen euro lijden. De kosten zullen dan weer stijgen met zo'n 200 miljoen euro.

bpost zet in op pakjes

Om dat verlies op te vangen, wil bpost het groeipotentieel van bepaalde marktsegmenten maximaal benutten. Het gaat dan bijvoorbeeld om pakjes, document management, direct mail en bank- en verzekeringsproducten.

"We gaan ervan uit dat de pakjesmarkt zou kunnen verdubbelen en wij zijn daarin een stevige speler", zegt Thijs. "We willen ons marktaandeel behouden en daarmee een stukje van het verlies van klassieke brievenpost opvangen."

Hoe dan ook komen er geen naakte ontslagen bij de 29.000 voltijdse banen bij bpost, benadrukt Thijs. De natuurlijke afvloeiing van 2.000 gepensioneerden per jaar, wordt wel maar voor de helft vervangen. "Maximaal gebruikmaken van natuurlijke afvloeiing is de uitdaging", aldus de postbaas.