"I bob you" moet bestuurders nuchter houden

"I bob you" -naar analogie met "I love you"- is dit jaar de slogan van de bob-campagne. En die is nodig, want het aantal bestuurders dat rijdt onder invloed van alcohol is weer toegenomen. Zo waarschuwt Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

In Brussel is de vijftiende verjaardag van “bob” gevierd met de voorstelling van de nieuwe campagne "I bob you". Dat die campagne nog steeds zijn nut heeft, blijkt uit het feit dat het aantal bestuurders dat rijdt onder invloed van alcohol weer is toegenomen, vooral 's nachts. In enkele jaren tijd is het aantal overtreders aanzienlijk toegenomen tijdens weekendnachten, en zelfs verdubbeld tijdens weeknachten, zegt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

Daarom zullen er ook dit jaar tijdens de eindejaarsperiode 180.000 ademtests worden afgelegd. De cijfers komen uit een omzendbrief van minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) en staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).

180.000 geplande ademtests is een evenaring van het recordaantal van de vorige eindejaarscampagne. Tijdens die bob-campagne - de strengste ooit - werden in feite zelfs 210.000 ademtests afgenomen, 30.000 meer dan oorspronkelijk gepland. De politie zal bovendien opnieuw verschillende ochtendcontroles uitvoeren.