"Tijd van machtige vakbonden voorbij"

Marc Descheemaeker, de topman van de NMBS, heeft zwaar uitgehaald naar de vakbonden. "De tijd dat zij alles beslisten en dat het management dat moest uitvoeren, is voorbij", zegt Descheemaeker in "De ochtend" op Radio 1.

Het rommelt de laatste tijd  bij de NMBS en dat is niet naar de zin van Descheemaeker, de topman van de spoorwegmaatschappij. Vooral het "njet" van de socialistische vakbond tegen een sociaal akkoord voor NMBS Logistics stuit hem tegen de borst. Hij klaagt over de versnippering bij de vakbonden en vindt dat ze hun verantwoordelijkheid niet opnemen.

"De staking van gisteren (in Charleroi) heeft weinig te maken met belangrijke zaken. Omdat een lokaal voortaan schoongemaakt zou worden door een privébedrijf, hebben een tiental leden van de vakbond de sporen bezet. Daardoor zijn weer duizenden mensen totaal onnodig gegijzeld. De militanten waren leden van de CGSP (Franstalige tak van de ACOD, red.). We hadden daarmee afspraken gemaakt over stakingen, maar die worden niet gevolgd."

Vrijdag verloopt de deadline voor een nieuw sociaal akkoord voor NMBS Logistics, het vroegere B-cargo. De NMBS wil er een apart filiaal van maken, maar de vakbonden vrezen dat er zal worden gemorreld aan het statuut van de werknemers. "Het gaat om een herstructurering waarbij niemand zijn baan verliest, niemand zijn statuut verliest en er alleen een beetje flexibeler zal moeten worden gewerkt. Mensen die over 4, 5 of 6 jaar worden aangenomen zouden ook geen statutair meer zijn, maar contractueel, zoals de meerderheid in dit land."

"De bonden willen dat niet tenzij een speciale vertrekregel voor oudere werknemers bij NMBS Logistics zou gelden voor alle werknemers in alle andere afdelingen, ook die waar geen problemen zijn. Dat kan niet voor ons."

De spoorwegdirectie voelt zich echter gesterkt door de omstandigheden en waarschuwt de bonden. De directie staat op 1 lijn "maar aan vakbondskant zijn er kleine, middelgrote en grote vakbonden. Dat is een moeilijke constructie. Ik kom zelf uit de privé. In de jaren 90 waren de bonden de baas bij de NMBS. Toen werd sociale vrede afgekocht met akkoorden, maar mij zint dat niet dat de bonden aangeven wat hier gebeurt. Ik denk dat de aandeelhouders en het management een even grote macht zouden moeten hebben. De tijd dat de vakbonden alles zelf konden beslissen is voorbij."

Voor Descheemaeker is de situatie ook duidelijk. "We hebben de bonden altijd gezegd dat we een sociaal akkoord willen en dat we hen jarenlange zekerheid willen geven dat de afdeling niet wordt verkocht. Maar als er geen sociaal akkoord mogelijk is, is er maar een mogelijkheid en dat is de vrachtactiviteiten afsluiten. Europa verbiedt ons om geld te gooien in een bodemloze put."

Sneer naar Vande Lanotte

Descheemaeker haalde terloops ook uit naar koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte (SP.A). Die stelt vandaag in een artikel in de Franstalige krant La Libre Belgique voor om NMBS Logistics te verkopen.

"Zijn tussenkomst bemoeilijkt de onderhandelingen over een nieuw sociaal akkoord. Hij is voogdijminister geweest, maar het verwondert mij dat hij zo veel tijd heeft voor de NMBS terwijl hij nu toch andere dingen te doen heeft."