Moet sluipverkeer betalen in Edegem?

De Antwerpse gemeente Edegem wil het sluipverkeer uit een woonwijk weghouden door een systeem van rekeningrijden. Een elektronisch camerasysteem zou de nummerplaten scannen van auto's die door de wijk rijden. Auto's die niet in de wijk thuishoren, zouden dan "een kleine bijdrage" moeten betalen.

In Edegem kreunen enkele wijken onder het sluipverkeer en daarom wil het gemeentebestuur doorgaand verkeer ontmoedigen met een "creatieve, intelligente oplossing", zoals schepen van Verkeer Mia De Schamphelaere (CD&V, foto) het verwoordt.

Het systeem bestaat erin dat een elektronisch camerasysteem de nummerplaten van de voorbijrijdende auto's scant. Wie niet op een "witte lijst" staat, zou dan een bijdrage moeten betalen. "Op die witte lijst staan de nummerplaten van de bewoners en van mensen die voor hun werk in de wijk moeten zijn", legt De Schamphelaere uit. "Het gaat om een soepele webtoepassing waar makkelijk nummerplaten aan toegevoegd kunnen worden."

De Schamphelaere vergelijkt het systeem met een parkeerretributie. "Mensen uit de wijk mogen gratis parkeren, voor anderen is het niet aangenaam dat men al eens een boete moet betalen. Maar men kent de regels nu eenmaal vooraf. Wij zullen het systeem ook vooraf erg goed communiceren."

Of het "ontradende" systeem er ook effectief komt, is nog niet helemaal zeker. "We gaan nu nog het debat aan met de bewoners. Als zij akkoord gaan, dan hopen we dat ook de voogdij-overheid zich achter het project schaart", aldus nog de schepen.

Maar het plaatselijke actiecomité heeft wel al laten weten dat het zich tegen het voorstel verzet. Het comité is wel tevreden dat er maatregelen komen om het doorgaand verkeer uit de woonwijk te houden, maar denkt dat het beter is om met verdwijnpaaltjes te werken.

"Idee toltaks te zot om los te lopen"

Wie "het idee van zo'n toltaks te zot vindt om los te lopen", is de mobiliteitsorganisatie Touring. "Dit is een onaanvaardbaar precedent dat de hele discussie over rekeningrijden op de helling zet. We vragen de voogdijminister om de gemeente erop te wijzen dat dit niet kan", klinkt het in een mededeling.

Door zijn toevlucht te nemen tot zo'n betaalsysteem "toont het gemeentebestuur daarmee zijn eigen onbekwaamheid aan om een degelijk mobiliteitsbeleid te voeren. Het feit dat automobilisten gebruikmaken van sluiproutes is niet de fout van die automobilist zelf, maar wel van een ondoordacht en inefficiënt mobiliteitsbeleid", aldus nog Touring.

Schouppe: "Niet opportuun"

Ook ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) heeft al gereageerd. Hij vindt het systeem geen goed idee. Hij noemt het niet opportuun om wijk per wijk een tolheffing in te voeren in een verstedelijkt gebied als Vlaanderen.

Schouppe betwijfelt ook of het juridisch kan en wijst erop dat gemeentes alternatieven hebben. "Ze beschikken over een arsenaal aan middelen om sluipverkeer aan te pakken, zoals de weginfrastructuur aanpassen, een verbod instellen of de snelheid verlagen."