"Openbare diensten te weinig bereikbaar"

Test-Aankoop klaagt aan dat openbare en andere diensten vaak enkel tijdens de kantooruren bereikbaar zijn. Na 17 uur 's avonds en in het weekend zijn ze te weinig bereikbaar, stelt de consumentenorganisatie.

Test-Aankoop deed een onderzoek bij 1.581 gemeentelijke administraties, ziekenfondsen, post- en belastingkantoren, containerparken en banken. In vergelijking met een onderzoek 7 jaar geleden is er nauwelijks wat veranderd, vindt de organisatie.

De meeste gemeenteadministraties zijn slechts 1 keer in de week buiten de kantooruren open. Bij de dienst "burgerlijke stand" zijn 4 van de 5 loketten enkel op zaterdagvoormiddag of 1 avond tot 18 uur open. Dat vindt Test-Aankoop te weinig. Bij de dienst "identiteitskaarten" zijn slechts 3 op de 5 diensten een keer buiten de kantooruren open. De situatie bij de dienst "stedenbouw" van de gemeenten is volgens Test-Aankoop "abominabel".

Bibs doen het beter

1 op de 5 bankkantoren opent volgens het onderzoek nooit buiten de kantooruren. De overige banken doen het ook niet bijzonder goed volgens Test-Aankoop omdat 57 procent van de banken enkel op zaterdagvoormiddag of 1 avond per week geopend is.

Bij de ziekenfondsen openen 4 op de 10 kantoren enkel tijdens kantooruren. Afspraken zijn meestal wel mogelijk buiten de openingsuren. Ook slechts 4 van de 10 kantoren van bpost openen op zaterdagvoormiddag of 1 keer 's avonds. De dienst directe belastingen scoort het slechtst omdat deze enkel in de voormiddag open is.

De bibliotheken scoren veel beter. Bij meer dan de helft van de bibs kan men er op zaterdag terecht en op minstens 2 avonden in de week. Ook de keuringscentra doen het goed. Sinds 2009 kan men er een afspraak maken op maandag- en op donderdagavond. De helft van de containerparken scoort zwak omdat ze enkel op zaterdag of 1 avond per week geopend zijn.