"MNM is instapradio voor een jong publiek"

De raad van bestuur van de VRT ziet een positieve evolutie voor MNM, de hitradio van de openbare omroep. De raad vraagt de directie om het huidige profiel van de zender te versterken en enkele bijkomende acties te ondernemen.

De raad heeft het profiel en de werking van MNM grondig geëvalueerd en vindt dat het net sinds de start in 2009 duidelijker is gepositioneerd en inhoudelijk is versterkt. Hitradio blijft het format, maar de complementariteit met de andere VRT-netten is verbeterd.

De raad ziet voor MNM vooral een rol weggelegd als instapradio voor een voor de VRT moeilijk bereikbaar publiek: een grote groep tieners en twintigers.

De bevindingen van de raad van bestuur

  • De VRT wil alle Vlamingen bereiken: hier speelt MNM een belangrijke rol. Ruim 500.000 luisteraars, vooral grote groepen tieners en twintigers, bereikt de VRT enkel via zijn hitradio. MNM trekt dus een eigen publiek aan dat niet overlapt met de andere VRT-netten.
  • Met MNM kan de VRT haar informatieopdracht ook tegenover deze jongere doelgroep vervullen.
  • MNM bevordert ook groepsgevoel (luisteraars geven bijvoorbeeld tips door over allerlei onderwerpen, zoals de examenperiode) en sociaal engagement (tijdens de actie "Het goede doel" bijvoorbeeld kozen luisteraars verenigingen die een cheque van 3.000 euro goed konden gebruiken).

MNM werd begin 2009 opgericht als opvolger van Donna, dat zijn luistercijfers omlaag had zien gaan. MNM wist het tij niet meteen te keren, zodat geruchten over afschaffing of verkoop van de zender de kop opstaken.

Ook nu komt er uit politieke hoek al reactie op de positieve evaluatie van MNM door de raad van bestuur. "Dat de raad gevraagd heeft om het huidige profiel van de zender te versterken, vind ik een totaal verkeerd signaal", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Tommelein (Open VLD). "De verkoop van de zender is voor mij niet de eerste prioriteit, maar dan moet er wel een koerswijziging komen".