TBL-systeem stopgezet na negatieve evaluatie

Voormalig NMBS-baas en CD&V-politicus Etienne Schouppe heeft in de Kamercommissie die de treinramp in Buizingen onderzoekt, het veiligheidsbeleid van de Belgische spoorwegen verdedigd. Volgens Schouppe is de uitbouw van het eerste veiligheidssysteem in de treinen eind de jaren 80 stilgevallen omdat de baten niet opwogen tegen de kosten. De invoering van het zogenaamde TBL-systeem werd stopgezet na een negatieve evaluatie in 1987.

Het automatische noodstopsysteem TBL1 werd ingevoerd na de zware treinramp in Aalter in 1982. Het systeem kan treinen, die een rood sein genegeerd hebben, laten stoppen. Maar vijf jaar later liet de NMBS de invoering stopzetten.

"Toen heeft men vastgesteld dat de verbeteringen wel reëel zijn, maar eigenlijk heel gering in vergelijking met de kosten die men gedaan had",  aldus Schouppe in de Kamercommissie.

Schouppe benadrukt dat de spoorwegen in die tijd weinig middelen hadden. "Men heeft er geen idee van in welke budgettaire omstandigheden we eind jaren 80 waren. We hadden zelfs geen geld voor het goede onderhoud en de vernieuwing van de spoorwegen, het was werkelijk het beheren van armoede", legt Schouppe uit. Hij voelt zich niet verantwoordelijk voor de achterstand die het Belgische spoornet heeft opgelopen.

Begin februari kwamen 19 mensen om toen twee treinen tegen elkaar botsten in Buizingen, vlak bij Halle. Vermoedelijk was een bestuurder door het rode licht gereden. Na de ramp besliste het parlement om een bijzondere Kamercommissie op te richten om de veiligheid van het Belgische treinverkeer na te gaan.