"Kaboom" romantische sf-thriller?

"Strange seems to be the new normal", zucht de jonge student Smith, het hoofdpersonage in "Kaboom". Maar zo heel erg lijkt hij dat toch niet te vinden, want zijn jeugd staat hem immers toe, nodigt hem zelfs uit om uitgebreid te experimenteren. En daarbij geldt: hoe vreemder, hoe liever. Zeker als men iets te veel "space cookies" heeft gegeten!

"Kaboom" is de nieuwe film van de Amerikaanse scenarist-regisseur Gregg Araki, die in de jaren 90 een stevige cultreputatie bij elkaar wist te filmen met zijn zogenaamde "Teenager apocalypse trilogy". Zoals uit de suggestieve titels, namelijk "Totally fucked up" (in de Amerikaanse media werd dat: "Totally f***ed up"), "The doom generation" en "Nowhere", voldoende blijkt, waren dat niet bepaald romantische tienersprookjes.

Zijn nieuwe film sluit aan bij die eerdere exploraties van "teen angst", seksuele verwarring en andere troublerende groeipijnen, maar de toon is wel luchtiger en grappiger. En het bewust kitscherige kleurenpalet laat ook al niet veel ruimte voor veel deprimerend doemdenken.

Toch is er in "Kaboom" wel degelijk sprake van een of andere, sf-achtige apocalyptische dreiging, maar het is zeer twijfelachtig of die door scenarist Gregg Araki zelf wel serieus wordt genomen. De titel kan wel begrepen worden als een typische onomatopee (klanknabootsing) van een destructieve explosie, maar als men het woord "Kaboom" even googelt, krijgt men onvermijdelijk ook allerlei reclameboodschappen voor "The ultimate sexual performance enhancer" voorgeschoteld.

Seks, seks, seks

Seks is hoe dan ook een belangrijk element in "Kaboom", want de experimenten waarvan hierboven sprake, betreffen ook de seksuele oriëntatie van hoofdpersonage Smith (rol van Thomas Dekker). Op de campus waar een groot deel van de film gesitueerd wordt, heeft Smith in de sarcastische Stella een prima vriendin gevonden, waarmee hij goed kan babbelen. Meer hoeft niet, want Stella is trouwens lesbisch. 

Voor vrije, blije seks kan Smith trouwens terecht bij medestudente London, die van het ene bed in het andere duikt. Neen, een sletje mag ze volgens regisseur Gregg Araki zeker niet genoemd worden: hij beschrijft haar liever als een soort antropologe die vol overgave met haar specifieke research bezig is.

Daarnaast raakt Smith ook behoorlijk opgewonden van zijn blonde roommate/surfer, de gespierde Thor. Alhoewel die het ene meisje na het andere versiert, vraagt Smith zich af of Thor misschien ook biseksueel zou kunnen zijn. Tenslotte houdt hij zijn verzameling teenslippers, mooi geordend naar kleur, toch wel met opvallend veel zorg bij. Als hij dat "bewijs" aan Stella voorlegt, laat haar conclusie geen moment op zich wachten: “Aside from putting a dick in your mouth while listening to Lady Gaga, that’s about as gay as it gets”.

Snelle dialogen kracht van film

De snelle, gevatte en/of kinky dialogen zijn trouwens een van de troefkaarten van deze filmtrip, die speels tussen komedie en romantiek, tussen thriller en sf-fantasie heen en weer wipt.
Voorbeeldje: een van de personages vindt de vraag of zij zich zorgen maakt zó retorisch, dat ze ogenblikkelijk reageert met: “Does Mel Gibson hate Jews?”. Ze had ook "Is de paus katholiek?" kunnen antwoorden.

"Kaboom" zal ongetwijfeld ook herinnerd blijven als de film met deze opmerkelijke "pick-up line" om met iemand tussen de lakens te duiken, namelijk: ‘"You. Me. Sexual intercourse. Yes? No?". Geef toe: veel duidelijker of directer kan toch niet.

Jan Temmerman

Kaboom (Fra, VS)

regie: Gregg Araki
met: Thomas Dekker, Haley Bennett, Chris Zylka, Roxane Mesquida
release: woensdag 8 december